Oxfam Novib campagne gaat in op ‘vooroordelen’

0
449

Maandag 4 april 2011 is een nieuwe campagne van Oxfam Novib gestart. Deze campagne gaat in op bepaalde vooroordelen die er in Nederland bestaan over ontwikkelingsamenwerking. In korte TV-filmpjes gaat journalist/tv-maker Stef Biemans op zoek naar het antwoord op een kritische vraag.

Het eerste filmpje is vanaf maandag te zien, hierin stelt Stef de vraag: “Ontwikkelingssamenwerking is toch gewoon een zak geld sturen?” Het filmpje eindigt met de oproep om mee te praten over ontwikkelingssamenwerking en je mening te doneren. Meepraten kan op de website van Oxfam Novib waar een speciaal platform ingericht is voor een dialoog tussen Nederlands publiek en Oxfam Novib medewerkers.

Met deze vernieuwende campagne biedt Oxfam Novib een kijkje in haar keuken. Wat doet Oxfam Novib en hoe pakt ze bepaalde zaken aan? Wat is het effect en het nut? Wat zijn de dilemma’s? Oxfam Novib onderkent dat het werk dat zij doet complex is en dat er geen garanties op succes bestaan. Op het online platform ‘Praat mee’ kunnen mensen in het ‘ideeënlab’ meedenken en op ‘de Zeepkist’ hun mening geven.

Bovendien wordt er via banners op internet eveneens opgeroepen om een mening te ‘doneren’. De mogelijkheid om op deze wijze een dialoog aan te gaan met een organisatie via een online platform, is relatief nieuw in de sector ontwikkelingssamenwerking.

Tom van der Lee, directeur campagnes van Oxfam Novib: “Wij willen goed luisteren naar wat mensen verwachten, waarover ze kritisch zijn en vooral horen of ze nieuwe ideeën hebben. Juist door de vragen van mensen als uitgangspunt te nemen, hopen we meer inzicht te bieden in wat ons werk inhoudt en wat we ermee bereiken.”