Het is erg belangrijk voor werknemers dat ze zich op hun plek voelen in een organisatie. De helft van werkzoekend Nederland zegt namelijk een nieuwe baan te zoeken, als de organisatiecultuur niet bij hen past.
Daarnaast geeft ruim een derde (35 procent) van de werkzoekenden aan dat wanneer de inhoud van de functie niet aansluit, dit een reden is om verder te gaan kijken. 29 procent noemt een lange reisafstand als belangrijke reden. Dat blijkt uit onderzoek van Unique onder ruim 3.000 werkzoekenden.
In het onderzoek komt verder naar voren dat gebrek aan doorgroeimogelijkheden ook een reden is om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. 28 procent zegt zich te oriënteren op een andere werkgever wanneer er bij de huidige organisatie geen ruimte is voor groei. Tot slot noemt een kwart van de werknemers (26 procent) het salaris als reden om een andere baan te gaan zoeken.
Raymond Puts, algemeen directeur van Unique: “Hoewel werkzoekenden beseffen dat het niet eenvoudig is om een nieuwe baan te vinden in deze economisch lastige tijden, zijn ze heel duidelijk over wat zij belangrijk vinden aan een nieuwe werkgever. Wanneer de organisatiecultuur niet aansluit, gaan werknemers op zoek naar iets anders. Bij Unique is de match tussen de organisatiecultuur en de mentaliteit van de werknemer leidend. Met de CultureScan en MentalityTest brengen we de cultuur van de organisatie en persoonlijkheid van de kandidaat in kaart. Dit zorgt voor een optimale match.”
Evenals vorig jaar zijn een aantal belangrijke resultaten van dit onderzoek vormgegeven in de infographic ‘Wat iedere werkgever moet weten’. Deze infographic is aan te vragen en te bekijken op http://www.unique.nl/infographic. Om werkzoekenden de helpende hand te bieden heeft Unique recruiters van bekende bedrijven gevraagd naar hun beste sollicitatietips. Deze tips zijn gebundeld in een whitepaper die gratis is te downloaden voor kandidaten via www.unique.nl/sollicitatietips.
MKB Marktmonitor
Deze resultaten komen voort uit het kandidatenonderzoek van Unique. Dit is een onderdeel van de MKB Marktmonitor 2012, het grootste onderzoek onder MKB’ers in Nederland, voor het vierde jaar uitgevoerd door Unique en TNO. Voor dit onderzoek wordt nu het veldwerk verricht. De resultaten worden in een onderzoeksrapport samengevat, dat begin 2013 verschijnt.