Nederlanders zijn ‘Mooiweerfietsers’

0
1295

Nederland is en blijft een echt fietsland. Zo’n 90% van de Nederlanders bezit een fiets en gemiddeld wordt er een kwartier tot een halfuur per dag op gefietst. Nederland fietst het liefst als het mooi weer is en typeert zichzelf dan ook als Mooiweerfietser. Bovendien stapt bijna 70% voor zijn of haar gezondheid op de fiets in plaats van in de auto. Dit alles blijkt uit het ‘Fietsende Hollander’-onderzoek (1) dat fietsfabrikant Gazelle uitvoerde om de wensen en gebruiken van fietsend Nederland in kaart te brengen.

Mooiweer of Rauwdauwer
Om een goed beeld te krijgen van fietsend Nederland, werd aan respondenten gevraagd wat voor soort fietser zij zijn. Hier speelt het weer een duidelijke rol: ruim 41% typeert zichzelf als ‘Mooiweerfietser’ en stapt dus alleen op de fiets als de zon schijnt. Dit sluit aan bij het goede voornemen van zo’n 30% van de fietsers om in de zomer meer op de fiets te stappen. Zo’n 22% voelt zich een ‘Bagagedrager’ en pakt zijn fiets over het algemeen vol met kinderen en boodschappen. Ongeveer 18% noemt zichzelf ‘Praktijkpendelaar’ en fietst vooral de afstand tussen huis en werk/school of huis en station.

Nederland beschikt ook nog over een kleine groep zogenaamde ‘Rauwdauwers’: 15% van de Nederlanders fietst altijd, door weer en wind. Het minst vertegenwoordigd zijn de ‘Sporttrappers’, die fietsen voor de sport, met 5% veruit de kleinste groep.

Fietsen omdat het gezond is
Voor een rit van maximaal 8,3 kilometer is Nederland bereid de auto te laten staan en de fiets te pakken. De voornaamste reden hiervoor is dat fietsen goed is voor de gezondheid (70%). Dit is voor een derde van Nederland sowieso de belangrijkste reden om te fietsen. Daarnaast laat zo’n 40% de auto staan omdat dit beter is voor het milieu. Ongeveer 35% van de respondenten verkiest fietsen boven autorijden omdat dit sneller is.

Niet zoenen op de fiets
Voor velen blijkt de fiets een moment van rust en reflectie: 66% van de Nederlanders gebruikt het fietsen om z’n hoofd leeg te maken. Zo’n 60% gebruikt de tijd op de fiets juist om eens diep na te denken, 44% vindt het fijn om lekker te dagdromen.

Met z’n tweeën romantisch doen op de fiets is echter niets voor de Nederlanders. Zo’n 27% van de Nederlanders flirt wel eens op de fiets, maar zoenen? Dat is met 6% een zeldzaam verschijnsel.

Elektrisch lekker fietsen
De elektrische fiets wordt steeds populairder: zo’n 6% van fietsend Nederland bezit inmiddels zo’n fiets. Veruit de meeste mensen kiezen hiervoor uit gemak, bijvoorbeeld omdat het lange afstanden fietsen makkelijker maakt (53%). Toch ziet nog niet iedereen de voordelen in van elektrisch fietsen. Om de drempel van een proefrit op een elektrische fiets weg te nemen, begint Gazelle met de campagne ‘Spontane Proefritten’. De komende tijd staat het Gazelle-promotieteam op allerlei typische plekken in het hele land om mensen spontaan een proefrit op een elektrische fiets aan te bieden. Van de hoogst liggende school van Nederland tot de Afsluitdijk, heel Nederland wordt – in het kader van het campagnethema ‘Ga Lekker Fietsen’ – aangespoord toch vooral eens een elektrische fiets uit te proberen.

(1) Onderzoek uitgevoerd door Blauw in opdracht van Koninklijke Gazelle