Nederland wil vooral zwemmen en atletiek zien

Sportliefhebbers beginnen de spanning langzaam te voelen, sporters bereiden zich voor op het belangrijkste moment uit hun leven en de organisator en zo’n 70.000 vrijwilligers doen er alles aan om het evenement zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen: de wereld maakt zich op voor de 27e editie van de Olympische Zomerspelen.

Met nog één week te gaan zijn de eerste teams gearriveerd in het Olympische Park in Londen. Na een -voor velen Oranjefans- teleurstellend verlopen EK Voetbal, hopen we op veel Nederlands succes in de diverse sportdisciplines die de Olympische Spelen rijk is.

Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect te Eindhoven blijkt dat ruim twee derde van de Nederlanders voornemens is één of meerdere sporten via radio en/of televisie te gaan volgen (68%). Het onderzoek is gehouden onder Nederlanders vanaf 24 jaar.

Opmerkelijk is dat maar liefst 53% van de mannen aangeeft zeker te willen gaan kijken naar de Olympische Spelen, ten opzichte van slechts 26% van de vrouwen. Ook blijkt dat meer ouderen en hoger opgeleiden aangeven zeker te willen gaan kijken (18% van de 24-34 jarigen, ten opzichte van 48% van de 55-plussers en 49% van de hoger opgeleiden, ten opzichte van 19% van de lager opgeleiden.

Zwemmen en atletiek
De meest populaire sporten om op radio en/of televisie te gaan volgen zijn langebaan zwemmen en atletiek. Maar liefst 64% en 63% van de Nederlanders is van plan deze sporten te volgen. Andere sporten die ook regelmatig genoemd worden zijn wielrennen op de weg (48%), voetbal (44%) en hockey (43%). Sporten die -vooralsnog- de minste belangstelling genieten zijn badminton en worstelen.

We zien bij de diverse sporten opvallende verschillen tussen mannen en vrouwen. Zo zijn mannen vooral van plan om te gaan kijken naar één wegwielrennen, twee atletiek en drie langebaan zwemmen. Daarentegen willen vrouwen vooral zwemmen, atletiek en gymnastiek zien. We zien met name bij de sporten wegwielrennen en ritmische gymnastiek zeer grote verschillen tussen beide geslachten. Bij het wegwielrennen geeft 66% van de mannen aan dit te willen gaan kijken, ten opzichte van ‘maar’ 22% van de vrouwen. Ritmische gymnastiek daarentegen wordt door 40% van de vrouwen verkozen om te gaan kijken, ten opzichte van ‘slechts’ 5% van de mannen. Het verschil tussen mannen en vrouwen is het kleinst bij het langebaan zwemmen.

Sponsoren
Het internationale evenement in Londen werkt samen met diverse partners om de Spelen in goede banen te kunnen leiden. Echter, uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders geen van de sponsoren spontaan weet op te noemen.

De meest genoemde sponsor is Coca Cola. In totaal noemt 22% van de Nederlanders dit merk als sponsor. Met name mannen, 35-44 jarigen en hoger opgeleiden noemen Coca Cola spontaan. Het tweede merk dat genoemd wordt is Heineken (12%), gevolgd door McDonald’s (9%), Rabobank (8%) en Nike (7%). Deze laatste twee zijn zeer opmerkelijk, aangezien beiden geen official partner zijn van de Olympische Spelen in de Britse hoofdstad.

Bob van Oosterhout, directeur van sportmarketingbureau Triple Double herkent de resultaten van het onderzoek: ‘Van oudsher zijn zwemmen en atletiek twee sporten met een énorme Olympische associatie, die grote populariteit genieten. Niet voor niets spreken successen van Pieter van den Hoogenband, Inge de Bruijn en Ellen van Langen nog steeds ongekend tot de verbeelding. Kleinere, ’trendy’ sporten als BMX, Beachvolley en Kitesurfen (vanaf 2016) zitten wel enorm in de lift’. Ook voor wat betreft de sponsorbekendheid verklaart Van Oosterhout de resultaten van Markteffect: ‘De Spelen zelf zijn een reclamevrij evenement en kennen geen boarding of andere commerciële uitingen rondom de sport. Het Nederlands publiek gaat de sponsors dus ervaren via de activatie rondom de spelen zelf. Activatie die met NOC*NSF-partners als Randstad, Ernst & Young en DSM bovendien niet altijd volledig consumentgericht is én in veel gevallen nog moet starten’.

Terroristische aanslag
Veiligheid in Londen staat centraal. Door de Britse autoriteiten wordt werkelijk alles in gereedheid gebracht om de veiligheid van sporters, publiek en vrijwilligers te kunnen garanderen. In hoeverre denken Nederlanders dat terroristische groeperingen van plan zijn een aanslag te plegen? Bijna 1 op de 5 Nederlanders denkt dat dit (waarschijnlijk) gaat gebeuren. Daarentegen geeft 60% aan er niet vanuit te gaan dat er een aanslag gepleegd zal worden.

Plaats een reactie