Nederland wereldprimeur met eerste Fairtrade Bruiloft

0
596

Tijdens de internationale dag voor Fairtrade op 8 mei vindt in Amsterdam de eerste Fairtrade bruiloft plaats. De eerlijke bruiloft wordt voltrokken door Robert ten Brink. Gehuld in een bruidskleding van onder andere Fairtrade katoen zullen Wanda Freeke (35) en Caleche Brandsen (37) uit Breda elkaar het ja-woord geven. Uit 100 aanstaande bruidsparen zijn zij verkozen tot hét Fairtrade Bruidspaar van Nederland. De Fairtrade Bruiloft wordt mogelijk gemaakt door Max Havelaar, de organisatie achter het onafhankelijke Fairtrade keurmerk.

FAIRtrouwen
Door te kiezen voor Fairtrade producten draag je bij aan een beter leven van kleine boeren in ontwikkelingslanden. Stichting Max Havelaar daagt iedereen uit om de verbintenis aan te gaan met Fairtrade. Niet alleen tijdens de dagelijkse boodschappen kun je kiezen voor Fairtrade producten, maar ook tijdens een huwelijksfeest. Wanda en Caleche doen dit tijdens hun bruiloft; de trouwjurk, het boeket, de taart, de bubbels, de huwelijksnacht, het kan allemaal Fairtrade.

Huwelijksreis naar koffiecoöperatie
De speciale bruiloft vindt plaats in Restaurant Fifteen. Het bruidspaar mag de huwelijksnacht doorbrengen in de eerste Fairtrade hotelkamer in het Dorint hotel. Ook gaan zij op huwelijksreis naar Tanzania met de duurzame reisorganisatie Sawadee waar zij een Fairtrade koffiecoöperatie zullen bezoeken. “Als mensen zien wat de resultaten van Fairtrade zijn, zien ze ook dat het écht uitmaakt wat je koopt”, aldus Peter d’Angremond, directeur Max Havelaar.

Stichting Max Havelaar
Het internationale Fairtrade keurmerk, in Nederland beter bekend als Max Havelaar, concentreert zich op kansarme boeren in ontwikkelingslanden die eerlijke handel hard nodig hebben. Producten met het Fairtrade keurmerk zijn ingekocht volgens eerlijke handelsvoorwaarden bij boeren in ontwikkelingslanden. Een eerlijke prijs stelt hen in staat de toekomst in eigen hand te nemen en te investeren in hun gezinnen en omgeving. Dankzij deze prijs kunnen zij zelf werken aan milieuverbeteringen en sociale vooruitgang. Het keurmerk stelt consumenten in staat het verschil te maken via de boodschappenmand.