Heel Nederland proeft organic

0
620

De meeste Nederlanders vinden biologisch (eten) een goed en sympathiek idee, maar de manier waarop er tot voor kort invulling aan werd gegeven, vond men niet erg aantrekkelijk. Weinig variatie, geen vernieuwende producten en standaard verpakkingen. In dat klimaat was er vorig jaar ruimte voor een merk dat het anders aanpakt. Nederland wil verleid worden en kunnen variëren. ‘Heel Nederland blijvend aan organic’ , dat was de uitdaging voor het kleine maar ambitieuze merk Whole Earth.

Om dit te bewijzen, is het afgelopen jaar na een landelijke oproep een proefpanel gevormd met daarin uit elke Nederlandse gemeente één testrepresentant. Zij hebben allen een organic proefpakket ontvangen. Nu, een jaar later, hebben deze ‘vertegenwoordigers van de Hollandse smaak’ hun oordeel geveld. Bijna een kwart van hen is blij verrast en zegt dat organic ‘veel lekkerder is dan gedacht’. Met name de bijzondere smaakvarianten in het proefpakket spreken hen aan. Ruim 35% van de panelleden wist al dat organic lekker was maar liet zich nogmaals verleiden door de bijzondere varianten. Belangrijkste suggestie vanuit het panel voor nieuwe producten: meer organic broodbeleg.

Proeven is geloven
Veel Nederlanders moesten nog overtuigd worden van het feit dat organic gewoon ontzettend lekker is en dat Whole Earth veel variatie biedt, zo stelt Thijs Komen van Whole Earth. Dat blijkt: de Nederlandse supermarkt heeft gemiddeld 78 biologische producten in haar assortiment* (van de duizenden producten die ze per supermarkt verkopen). “In Engeland is men al jaren bekend met de goede smaak van organic in het algemeen, en de smaak en bijzondere varianten van Whole Earth in het bijzonder. Nederlanders moeten nog overtuigd worden en zijn van nature gezond kritisch. Het verzenden van proefpakketten van Whole Earth is erg goed ontvangen en de uitgebreide feedback van zoveel mensen uit heel Nederland sterkt ons in de overtuiging dat er een grote markt is voor smaakvolle organic producten zoals de onze. We kregen enorm veel suggesties voor uitbreiding van ons aanbod, zoals appelstroop, groentespread, sandwichspread, meer smaken fruitspread, smeerkaas, hagelslag, vlokken, halfvolle chocopasta en nog veel meer.”

Het adagium ‘Proeven is geloven’ wordt bevestigd in de vele meningen over organic vanuit het proefpanel:

“Het is niet alleen heel erg lekker, maar ook nog eens veel beter voor de wereld.“

“Beter voor je lijf, beter voor de natuur, dus beter voor het leven.”

“Choc & Chip Peanut Sensation: zelfs uit de pot gesnoept!”

Nog een opvallende uitkomst: meer dan 40% van de ondervraagden kiest idealiter altijd voor organic waar dit mogelijk is. Nog eens zo’n 58% overweegt die keuze serieus. Voor slechts 0,6% hoeft organic niet zo nodig.
Volgens de Proefpanelleden is Fruit of the Forest het lekkerste: 96% vond deze Fruit Spread aardig, heerlijk of zelfs verrukkelijk. Verrassend genoeg is dit niet het product dat ze het meest zouden aanbevelen: deze eer is voorbehouden aan Creamy Crispy Hazelnut, een chocoladepasta.

Over variatie en Whole Earth
Organic betekent eigenlijk ‘gewoon zoals de natuur het bedoeld heeft’. Mensen hebben het meestal over wat er allemaal niet inzit: geen bestrijdingsmiddelen, geen kunstmest, geen genetisch gemodificeerde gekkigheid. Dat is ook belangrijk, maar Whole Earth gaat het vooral om wat er wel in zit: Smaak. Meer Smaak.
Whole Earth heeft 17 producten: pindakaas, fruit spreads, chocoladepasta, krokante muesli, frisdranken en muesli.

* Onderzoek van Milieudefensie: EKO-tellingen 2009