Nazorgpoli Intensive Care van Westfriesgasthuis wint tweede prijs CZ Zorgprijs 2011

0
928

Het Westfriesgasthuis in Hoorn heeft de tweede prijs van de CZ Zorgprijs 2011 gewonnen met een plan voor een nazorgpoli voor Intensive Care (IC) patiënten. De prijs, een geldbedrag van tienduizend euro, wordt onder andere gebruikt om een warmere sfeer te creëren op de Intensive Care. “We gaan de nazorg voor IC-patiënten op de kaart zetten. En verder gaan we nadenken hoe het geld zo goed mogelijk besteed kan worden, waarbij het ten gunste komt aan zorgzame zorg. Patiënten die op de nazorgpoli komen, kunnen met hun feedback hier een goede bijdrage toe leveren,” aldus Linda Burger, unithoofd IC bij het ziekenhuis. Het streven is om vanaf 1 januari 2012 de eerste patiënten op te roepen om gebruik te maken van de nazorgpoli.

Rien Pijnenburg (CZ) en Linda Burger (Westfriesgasthuis) houden de cheque vast, daar omheen staan medewerkers van de intensive care. Foto: Kees van Haastregt.

Een opname op de Intensive Care is een ingrijpende gebeurtenis in iemands leven. Naderhand kunnen patiënten diverse klachten hebben, zoals slecht slapen, nachtmerries of lichamelijke zwakte. Deze klachten kunnen leiden tot een vermindering van de kwaliteit van leven. Burger: “Hiervoor kunnen patiënten terecht op de nazorgpoli, waar extra aandacht, zorgzaamheid en oprechte interesse is in de patiënt, de klachten en de mens erachter. De patiënt en zijn familie krijgen hulp en advies over verdere behandeling.”

Verwerking verblijf IC
Patiënten hebben vaak de behoefte om de kamer waarin ze verpleegd zijn en het bed waarin ze tijdens de IC-opname hebben gelegen nog eens te zien. Via de nazorgpoli bezoeken ze samen met de IC-verpleegkundige de Intensive Care. Linda Burger: “Op de IC van het Westfriesgasthuis is al jaren aandacht voor nazorg. Een voorbeeld is dat familieleden van een overleden patiënt worden gebeld om te vragen hoe het gaat. Met de nieuwe nazorgpoli willen we meer doen met onzichtbare zorg voor onze patiënten. We willen de patiënt een warme omgeving bieden en de spreekkamers een meer warme en sfeervolle inrichting geven. De feedback van de patiëntkunnen we hierbij goed gebruiken. De geldprijs krijgt in elk geval een bestemming waarmee we de zorg én nazorg voor onze patiënten en familie kunnen verbeteren. Een concreet idee is het organiseren van een terugkomdag voor patiënten.”

Waardering en trots
Het team van de IC, bestaande uit intensivisten en verpleegkundigen, is erg trots op de gewonnen CZ Zorgprijs. Linda Burger: “Dit is een hele mooie waardering van CZ, een echte steun in de rug. En het geeft veel vertrouwen dat wij met onze plannen voor de nazorgpoli de juiste richting in zijn geslagen. Wij houden de patiënt goed in de gaten door hen extra te zien en naar ze te luisteren. Daarnaast is het goed dat zorgverzekeraars, CZ in het bijzonder, zich bezig houden met zorgzame zorg.” Zorg is veel meer dan technisch goed verzorgd worden. Een dokter en verpleegkundige hebben steeds minder tijd voor een patiënt. “Het is daarom extra belangrijk om aandacht te houden voor zorgzame zorg en goed te luisteren naar patiënten. Door te luisteren naar onze patiënten kunnen we onze zorg ook weer verbeteren,” aldus Linda Burger.