Nacht van de Nacht trekt 40.000 bezoekers

De Nacht van de Nacht 2015 trok zaterdag 24 oktober op zondag 25 oktober meer bezoekers dan ooit. In alle provincies waren de bezoekersaantallen 10 tot 25% hoger dan vorig jaar.

Zeeland trok de meeste bezoekers. Daar waren zo’n 10.000 mensen op de been om te genieten van de donkere nacht en de tientallen activiteiten. Ook Noord Holland trok 25% meer bezoekers dan vorig jaar. Daar zette ambassadeur Daan Roosegaarde het concertgebouw in het donker en werd er een concert gegeven in het duister.

Nieuw onderzoek uit 2015
Met de Nacht van de Nacht vragen de Natuur en Milieufederaties aandacht voor lichtvervuiling en energiebesparing. Nederland is samen met België het meest verlichte land van Europa. De meeste Nederlanders vinden dat dat minder kan. Acht van de tien wil dat reclameverlichting en aanlichting van kantoren ’s nachts uitgaat. Vijf van de tien vindt dat de Overheid nachtelijke reclameverlichting en aanlichting van gebouwen moet verbieden.

Lantaarnpalen
Niet alleen reclameverlichting en aanlichting van gebouwen mag uit, ook vindt 61% van de Nederlanders dat veel lantaarnpalen in de nacht gedimd of gedoofd kunnen worden als er minder verkeer is. Voornamelijk om hiermee energie en geld te besparen. Dat veel reclameverlichting of verlichting in kantoren de hele nacht blijft branden wekt ook ergernis op bij publiek. 63% van de ondervraagden ergert zich daar aan.

Nacht van de Nacht ambassadeurs
Niet alleen een meerderheid van de Nederlanders vindt dat we spaarzamer en slimmer met verlichting moeten omgaan. Ook bekende Nederlanders roepen daartoe op.

“De manier waarop we nu nog met licht omgaan is vrij lomp, dan kan veel slimmer, veel creatiever. Door inzet van technologie kun je mooier, duurzamer en slimmer verlichten”, aldus ambassadeur Daan Roosegaarde.

Govert Schilling vraagt aan bedrijven en gemeenten niet alleen tijdens de Nacht van de Nacht maar vaker lichten te doven. Zodat kinderen die nu opgroeien ook kunnen ervaren hoe mooi ons sterrenstelsel is.

“Het is natuurlijk onzin om de hele nacht reclameverlichting te laten branden, die energie kan veel beter benut worden”, aldus ambassadeur Vincent Bijlo.

Meer informatie
Twitter.com/nachtvandenacht

Plaats een reactie