#MissingType zoekt nieuwe bloeddonors

#MissingType is een wereldwijde campagne die op dinsdag 16 augustus 2016 van start gaat om nieuwe donors te werven, want die zijn van levensbelang.

Levens redden

Wereldwijd ontvangen drie mensen per seconde een levensreddende bloedtransfusie. Tegelijkertijd is wereldwijd in 10 jaar tijd het aantal bloeddonors met bijna 30 procent afgenomen, in Nederland is dit ongeveer 20% geweest. In de komende jaren zijn er 40.000 extra donors nodig in Nederland.

#MissingType

Donors nodig

Nederland had eind 2015 in totaal 343.000 bloed- en plasmadonors. Sanquin streeft naar 380.000 bloeddonors in 2019. Dat streefaantal komt uit de wens om meer diversiteit van bloedgroepen in de bloedvoorziening te brengen.

Naast het werven van deze extra donors wil Sanquin ook jaarlijks 35.000 donors werven om de plaats in te nemen van donors die stoppen vanwege ziekte, ouderdom of persoonlijke redenen. Helaas is er onvoldoende besef van het fenomeen bloed doneren, vooral onder jonge mannen. Zij melden zich merkbaar minder vaak aan als donor. Ook reizen donors steeds vaker en verder weg, waardoor ze vaker (tijdelijk) geen bloed kunnen doneren.

#MissingType

#MissingType

24 bloedbanken in 21 landen hebben de handen ineengeslagen en een campagne gelanceerd om wereldwijd meer bloeddonors te werven. Beroemdheden uit de hele wereld steunen de Missing Type campagne, maar ook Nederlandse bedrijven en organisaties ondersteunen de campagne door in hun logo’s, websites, social media, gevelverlichting, straatnaamborden, auto-bestickering enzovoorts tijdelijk de letters A, B en O (de ‘missing’ bloedtypes) uit bedrijfsnamen te laten wegvallen met de vermelding #MissingType.

#MissingType

In Nederland worden de A’s in Iamsterdam op het Museumplein tijdelijk afgedekt en zullen BAM en het Amsterdams Concertgebouw op hun gevel de letters A, B en O weglaten. Vele ziekenhuizen en bedrijven als Corpus, Dura Vermeer, Topbloemen en de Keukenloods ondersteunen de campagne met eigen acties. Internationaal sluiten in verschillende landen onder andere Lloyds, Coca Cola, Microsoft, Boots en Samsung ook aan.

Wat kun jij doen voor #MissingType?

Wil je de campagne steunen, dan kan dat door op je social media de letters A, B en O uit je naam te vervangen door een underscore (laag streepje). Bekijk of deel de videoproductie ‘talking heads’ waarbij patiënten vertellen hoe een bloedtransfusie hun leven heeft gered. Of wat dacht je van foto’s van de #MissingType campagne op straat te posten, liken of delen?

Maar je helpt het meest door donor te worden via ikgeefbloed.nl, want bloed is leven.

 

Plaats een reactie