Logo ‘Ik kies bewust’ weinig gebruikt

0
867

Het gezondheidslogo ‘Ik Kies Bewust’ stimuleert producenten om gezondere producten te ontwikkelen. De bekendheid van het logo onder consumenten is hoog maar het gebruik om een gezondere keuze te maken is beperkt, met uitzondering van consumenten die al geïnteresseerd zijn in gezondheid. Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het promotieonderzoek van Ellis Kroonenberg-Vyth.

Kroonenberg-Vyth evalueerde het effect van het logo op consumentengedrag, productontwikkeling en de volksgezondheid. Het Ik Kies Bewust logo staat op voedingsmiddelen die vergeleken met soortgelijke producten binnen dezelfde productgroep minder natrium, toegevoegd suiker, verzadigd vet, transvet en calorieën bevatten en meer voedingsvezel. Haar onderzoek toont aan dat het logo producenten stimuleert om bijvoorbeeld het natriumgehalte in bewerkt vlees met 18% te laten dalen en in soepen met 13%. Zij concludeert dat de meeste gezondheidswinst door gezondheidslogo’s is te behalen als producenten verder gestimuleerd worden meer gezondere producten aan te bieden. Op deze manier bereikt men zowel de in gezondheid geïnteresseerde als de minder geïnteresseerde consument.

Kroonenberg-Vyth laat zien dat het cholesterolgehalte in theorie kan dalen door een voedingspatroon dat voldoet aan de criteria van het logo. Voorwaarde is dat consumenten niet méér van deze producten gaat eten dan van producten zonder logo. Zij beveelt overheden aan gezondheidslogo’s actiever te stimuleren. Dit kan verwarring wegnemen onder consumenten waarom producten met dezelfde productsamenstelling niet allemaal hetzelfde logo dragen.

Kroonenberg-Vyth keek voor haar onderzoeken in boodschappenkarretjes van 400 winkelende mensen in negen supermarken en verzamelde verkoopcijfers van 25 bedrijfsrestaurants. Verder werkte zij samen met 47 producenten en voerde zij berekeningen uit naar gezondheidswinst in samenwerking met het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Promotie
Promovendus: E.L. Vyth
Proefschrift: Evaluation of a front-of-pack nutrition label. Effects on consumer behavior, product development and public health
Promotor: prof.dr.ir. J.C. Seidell, prof.dr.ir. J. Brug
Datum: 19-04-2012, 13.45 uur

Meer informatie
Proefschrift Ellis Vyth toont innovatiekracht van logo Ik Kies Bewust