Lay’s verlaagt zoutgehalte in chips met 25%

0
871

Lay’s haalt een kwart van het zout uit haar chips. Hierdoor krijgen consumenten in Nederland op jaarbasis in totaal 30 ton minder zout binnen. Dit zijn 375 kruiwagens vol. De smaak van de chips is onveranderd gebleven. Met de zoutreductie wil de marktleider haar steentje bijdragen om de keuze voor een verantwoord leefpatroon voor consumenten te vereenvoudigen.

Zoutinname beperken én blijven genieten
Zout is een veelgebruikte smaakmaker. In Nederland krijgen consumenten volgens het Voedingscentrum gemiddeld 9 tot 10 gram zout per dag binnen, terwijl de Gezondheidsraad maximaal 6 gram zout per dag adviseert. Het Voedingscentrum moedigt bedrijven daarom aan het zoutgehalte terug te brengen en ziet deze reductie van Lays dan ook als een belangrijke stap. Met de zoutreductie zorgt Lay’s ervoor dat consumenten bij het eten van chips hun zoutinname kunnen beperken én tegelijkertijd kunnen blijven genieten van een hartig tussendoortje. Diëtiste Berdien van Wezel is enthousiast over de ontwikkeling van minder zoute
chips: ‘Zout in voeding is soms lastig te herkennen, waardoor consumenten zich niet bewust zijn van de hoeveelheid zout die ze binnenkrijgen. Door een kwart van het zout uit haar chips te verwijderen, biedt Lay’s consumenten een betere keuze.’

Hartig Tussendoortjes Kompas voor zout, suiker, verzadigd vet en calorieën
Om consumenten te helpen een betere keus te maken op het gebied van hartige tussendoortjes, heeft Lay’s een Hartig Tussendoortjes Kompas ontwikkeld die de hoeveelheid zout, suiker, verzadigde vetten en calorieën aangeeft. Met behulp van dit Kompas wordt het kiezen van een snack een bewuste keuze. Was het vorige tussendoortje bijvoorbeeld erg zout, dan kan nu in het Kompas gezocht worden naar een tussendoortje dat lager in zout zit.

Voorbeeld zijn voor de markt
Met de zoutreductie laat Lay’s opnieuw zien de voorloper van de chipsmarkt te zijn. In 2007 was Lay’s de eerste chipsfabrikant die al haar chips in zonnebloemolie ging bereiden. Een innovatie die door vrijwel de hele markt werd gevolgd. De speciale zonnebloemolie, 100% SunSeed olie, zorgde er voor dat het aantal verzadigde vetten in de chips met 70 procent daalde.

Taste for tomorrow
Lay’s blijft zoeken naar de beste ingrediënten om haar producten te kunnen verbeteren. Evenals het gebruik van SunSeed olie past de zoutreductie van Lay’s binnen het Taste for Tomorrow beleid van PepsiCo International. Hierin staan productverbetering en transparante informatie aan de consument centraal.

Eind maart heeft PepsiCo aangekondigd dat het de komende jaren het gehalte aan zout en verzadigd vet in zijn producten drastisch zal verlagen. De zoutreductie in Nederland is hiervan een tastbaar bewijs.

Zout reduceren in chips met behoud van smaak is een ingewikkeld traject. Om het grootste gedeelte van de markt direct te kunnen bedienen worden als eerste de smaken Naturel, Paprika en Cheese Onion aangepast. In de loop van 2010 volgen de smaken Barbecue Ham en Bolognese.