Kwart jongeren vrijt ongewild zonder condoom

Bijna 90% van de 16-25 jarigen vindt het gebruik van condooms bij een nieuwe sekspartner (heel) belangrijk. Toch vindt 40% van de jongeren het moeilijk om over condooms te beginnen. Een kwart van de 16-25 jarigen heeft soms ongewild seks zonder condoom.

Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Soa Aids Nederland. Vanaf 17 augustus worden landelijke televisiespots uitgezonden met als thema ‘Begin over condooms voordat je broek uitgaat’. Setting, condoommoment en ideale partner zijn bedacht door jongeren zelf. Ook spelen de jongeren mee in de filmpjes.

De tv-spots zijn onderdeel van de campagne MAAK SEKS LEKKER VEILIG die jongeren moet aanzetten om op het juiste moment over condoomgebruik te praten. Het aantal chlamydia-infecties blijft onverminderd hoog.

Moeilijk om over condooms te praten
27% van de 16-25 jarigen geeft aan wel eens ongewild seks te hebben gehad zonder condoom, omdat condoomgebruik simpelweg niet ter sprake was gekomen. 16% van de vrouwen en 8% van de mannen geeft aan ongewild seks zonder condoom te hebben gehad, omdat ze niet over condooms durfden te beginnen. Vrouwen schatten de risico’s op een soa hoger in, willen vaker condooms gebruiken, maar vinden het lastiger om hierover te communiceren dan mannen.

Ideale condoommoment
De helft van alle jongeren vindt het prettiger als de bedpartner als eerste condoomgebruik ter sprake brengt. Voor vrouwen geldt dit veel sterker dan voor mannen (65% en 34%). 30% van de jongeren wil voor de seks condoomgebruik besproken hebben. Nog eens 30% weet niet wat een ideaal condoommoment is.

Een overgrote meerderheid van de jongeren vindt dat beide sekspartners verantwoordelijk zijn om condoomgebruik ter sprake te brengen én om condooms bij zich te hebben. Slechts 8 procent van de 16-25 jarigen heeft altijd een condoom bij zich. 45% van de vrouwen geeft zelfs aan nooit condooms bij zich te hebben (tegenover 12% van de mannen).

Jongeren bedenken televisiespots en spelen mee
De afgelopen maanden werden bezoekers van jongerenwebsites uitgedaagd om na te denken over het ideale condoommoment. Hun input is gebruikt voor onder meer Postbus 51 spots. Zo komt het thema ‘Begin over condooms voordat je broek uit is’ van de jongeren zelf, net als het nachtkastje op het strand. De jongeren die meespelen in de spots zijn geen acteurs. Zij hebben zich aangemeld om mee te doen, en zijn vervolgens tot winnaar gekozen door andere websitebezoekers.

Plaats een reactie