Kop-staartbotsingen verleden tijd met nieuw systeem

0
612

Vanaf november 2015 worden noodremsystemen voor nieuwe trucks een wettelijke verplichting. Volvo Trucks introduceert nu Forward Collision Warning: een waarschuwingssysteem voor botsingen met noodremfunctie.

Het is een geavanceerd remsysteem dat een voortijdige waarschuwing voor botsingen geeft en het voertuig bij geen reactie tot stilstand brengt om zware ongevallen door onoplettendheid te voorkomen.

Kop-staartbotsingen leiden tot veel ongevallen. Om dit probleem op te lossen heeft Volvo Trucks een waarschuwingsvoorziening voor botsingen met noodremfunctie ontwikkeld: een geavanceerd remsysteem dat ook een voortijdige waarschuwing voor botsingen geeft. Het remsysteem, dat beschikbaar is in de nieuwe Volvo FH-serie, is ontwikkeld ter ondersteuning van de chauffeur en heeft als doel om kop-staartbotsingen zoveel mogelijk te voorkomen.

“We zijn begonnen met de vraag: ‘wat is het echte probleem?’. Het antwoord is onoplettendheid. Als je steeds naar het verkeer voor je zou kijken, zijn deze systemen niet nodig,” aldus Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director, Volvo Trucks.

Het nieuwe systeem bevat een combinatie van een radar en een camera die samenwerken om voertuigen voor de truck te identificeren en te controleren. Het systeem is ontworpen voor stilstaande en rijdende voertuigen en kan een botsing met een bewegend object voorkomen bij relatieve snelheden tot maximaal 70 km/u. Wanneer het systeem een voertuig detecteert waarmee de truck bij de huidige snelheid in botsing zal komen, activeert het waarschuwingssysteem een constant rood licht in de voorruit om de aandacht van de chauffeur terug op de weg te krijgen.

“We willen niet de controle van de chauffeur overnemen, omdat we van mening zijn dat zij zelf het beste kunnen reageren en misschien veilig langs het voertuig kunnen rijden,” zegt Almqvist.

Maar als de truck geen reactie van de chauffeur detecteert, zoals sturen of remmen, gaat het rode licht knipperen en weerklinkt een geluidssignaal. Als er dan nog geen reactie komt, wordt voorzichtig geremd. Als dit allemaal niet werkt, activeert het systeem de noodrem en wordt al het mogelijke gedaan om de truck helemaal tot stilstand te brengen.

“In de meeste gevallen is de eerste waarschuwing voldoende om de aandacht van de chauffeur te trekken. En in het zeldzame geval dat dat niet zo is, voorkomt de noodrem een ernstig ongeval,” zegt Carl Johan Almqvist.

In Europa geldt vanaf november 2015 een wettelijke verplichting voor noodremsystemen voor nieuwe trucks.