Inschrijvingstermijn Academische Jaarprijs verlengd tot 8 maart 2010

    0
    540

    Wetenschappelijk onderzoekers, promovendi en studenten die mee willen doen aan de Academische Jaarprijs 2010 krijgen meer tijd om hun proposal in te dienen. De proposals moeten uiterlijk maandag 8 maart 2010 ingeleverd zijn via www.academischejaarprijs.nl. De afgelopen weken kwamen de eerste voorstellen al bij de organisatie van de Academische Jaarprijs binnen.

    Met de inschrijving voor deze editie is Academische Jaarprijs voor de vijfde maal van start gegaan. De uiteindelijke winnaar ontvangt de hoofdprijs van 100.000 euro.

    De Academische Jaarprijs wil onderzoekers, promovendi en studenten motiveren om de resultaten van hun onderzoek actief onder de aandacht te brengen van een breed publiek. De competitie staat open voor teams van de Nederlandse universiteiten, UMC’s, bij KNAW of NWO aangesloten onderzoeksinstituten, TNO, GTI’s en andere niet-commerciële onderzoeksinstituten. Winnaar is het team dat aan het einde van de rit het beste communicatieplan weet te presenteren.

    De wedstrijd bestaat uit vier onderdelen, een call for proposals, twee gastcolleges communicatie, het indienen van een communicatie schets en de finale in oktober 2010 waarbij maximaal 8 genomineerde teams hun communicatieplannen live presenteren aan de jury onder leiding van Rick van der Ploeg. Het team dat er naar oordeel van de jury het beste in slaagt om wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar een breed publiek wordt beloond met de hoofdprijs om het communicatieplan uit te voeren.

    De Academische Jaarprijs werd in 2005 in het leven geroepen door NRC Handelsblad in samenwerking met de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). De organisatie is in handen van de Stichting Academische Jaarprijs.

    De jury, benoemd door het stichtingsbestuur, bestaat naast voorzitter Rick van der Ploeg uit Piet Borst, Adriana Esmeijer, Leo Halvers, Rob van Hattum en Isolde Hallensleben. De jubileumeditie 2010 komt naast NRC Media, NWO en KNAW mede tot stand dankzij mediapartners VPRO en Teleac en sponsoren Academic Transfer en Stichting Stadspartners Leiden.