Het invoersysteem van audiciens in het Hoorprotocol, dat sinds 1 april 2013 van kracht is, is zo lek als een mandje. Elke audicien kan de klantgegevens van zijn ‘collega’ binnen de keten niet alleen bekijken, maar ook wijzigen. Dit is enerzijds schending van de privacy van de consument en anderzijds werkt het fraude in de hand.
Stephanie Hoogstede, bestuurslid AudiNed, Audicien Vereniging Nederland: “Het nieuwe Hoorprotocol is al niet geliefd bij audiciens, omdat het te weinig ruimte biedt om de service te verlenen aan de klant die zij van een hoorprofessional mag verwachten. Maar nu het systeem daarnaast ook niet aan de wettelijke eisen voldoet, is het einde zoek. De audiciens die betrokken waren bij de testfase hebben zich uitgesproken tegen de lancering op 1 april, omdat zij nog niet genoeg vertrouwen hadden in de portaal. Hier is helaas geen gehoor aan gegeven. Deze weeffout moet zo snel mogelijk worden hersteld, anders kunnen er grote ongelukken gebeuren.”
Hoorprotocol
Sinds 1 april 2013 bepaalt de zorgverzekeraar aan de hand van een protocol voor welke categorie hoortoestellen de consument in aanmerking komt. Alleen voor hoorhulpmiddelen uit de betreffende categorie krijgt de consument een gedeeltelijke vergoeding van de zorgverzekeraar.
Hoorprotocol werkt het fraude in de hand – goo.gl/LJRz7 – #audicien, #hoortoestel, @doofnl
— Gezondheidskrant (@Gezondheidskrnt) 5 april 2013