Als je graag wat af wilt vallen, is het fijn om te weten hoeveel calorieën je verbrandt bij het uitvoeren van bepaalde activiteiten. Fietsen is een goede manier om aan je conditie en figuur te werken. Maar hoeveel calorieën verbrandt je er eigenlijk mee? Dat is afhankelijk van je gewicht én van je snelheid. Hoe dat nou precies zit, vertellen we je hieronder.

Calorieën verbranden met fietsen

Hoe zwaarder je bent, hoe meer gewicht je moet verplaatsen tijdens het fietsen. Logisch dus dat het je meer inspanning kost. Datzelfde geldt wanneer je je tempo verhoogt. Dus in dit geval werkt je gewicht in je voordeel! De hoeveelheid calorieën die je per kilometer verbrandt, blijft hetzelfde, ongeacht hoe snel je fietst. Maar als je sneller fietst, leg je die kilometers in kortere tijd af en daardoor is de hoeveelheid calorieën die je per uur verbrandt dan dus hoger.

Hoeveel calorieën verbrand je door 1 kilometer te fietsen?

Op een gewone fiets verbrand je met 1 kilometer fietsen ongeveer 30 kilocalorieën. Maar dat aantal varieert dus, afhankelijk van je geslacht, gewicht en ook een beetje van je stofwisseling. Een vrouw die 70 kilogram weegt, zal ongeveer 27 kilocalorieën verbranden, terwijl dat bij een man van hetzelfde gewicht ongeveer 29 kilocalorieën is. Bij 80 kilogram is dat 34/32 kilocalorieën en bij 90 kilogram komt het op 38/36 kilocalorieën.

Als je vaak gaat fietsen, dan doe je dit natuurlijk op een goede fiets. Als je veel geld hebt betaald voor een goede fiets dan wil je kosten wat kost voorkomen dat deze gestolen wordt. Zorg voor extra veiligheid en kies voor een kabelslot voor de fiets om jouw bezit extra te beveiligen tegen criminelen!

Hoeveel calorieën verbrand je tijdens een half uur fietsen?

Natuurlijk wil jij graag weten hoeveel calorieën je verbrandt tijdens je fietstochtje. Daarom gaan we hier uit van een rit van een half uur op gemiddelde snelheid van 20 km per uur. Is je gewicht 60 kg, dan zou je tijdens een half uur fietsen ongeveer 240 kilocalorieën verbranden. Bij een gewicht van 70 kg is dat 280 kC, bij 80 kg 320 kC en bij 90 kg 360 kg. Wel de moeite waard dus! Voor vrouwen is dit aantal overigens net iets lager dan dit gemiddelde en voor mannen nét iets hoger. Zet je er wat meer tempo achter, dan verbrand je ook meer energie. Fiets je 25 kilometer per uur, dan wordt de verbranding respectievelijk 300, 350, 400 en 450 kilocalorieën per half uur!

Even vergelijken

Stel, je bent een vrouw van 35, 175 cm lang en 75 kg. zwaar. Als je een half uur fietst op gemiddeld tempo verbrand je zo’n 280 kilocalorieën, met wandelen waarbij je redelijk doorstapt (5km/h) verbrand je ongeveer 145 kilocalorieën en met in de tuin werken (matig inspannend werk) zo’n 166 kilocalorieën. Fietsen is dus zeer effectief!

Natuurlijk zijn dit allemaal maar getalletjes, maar je kunt er wel aan zien hoe goed fietsen eigenlijk is. Het stimuleert je bloedsomloop, traint je spieren en zorgt ervoor dat je jezelf een stuk fitter voelt. Door dagelijks een half uur te fietsen werk je aan een mooi figuur en een goede gezondheid én kan je jouw levenskwaliteit enorm verbeteren!