Mag jij jezelf graag sportief uitdagen, dan is de triatlon een sport die daar prima bij aansluit. Je combineert dan in één wedstrijd hardlopen, zwemmen en fietsen. Dat is behoorlijk zwaar, en dus vergt het doen van een triatlon een gedegen voorbereiding. Voor die optimale voorbereiding geven we een aantal tips.

Training

Zonder een goede training wordt het natuurlijk niets. Het beste is het om te voorbereiding zeker vier weken lang minstens twee tot drie per week cardio oefeningen te doen. Ga twee tot drie keer per week hardlopen en fietsen om je conditie te verbeteren en uithoudingsvermogen en kracht op te bouwen. Laat de duur van deze sessies steeds toenemen.

Doe ook zogenaamde ‘bloktraining’, waarbij je zowel hardloopt als fietst. Het wisselen tussen onderdelen is bijzonder zwaar, dus het is belangrijk om ook hierop te trainen. Probeer ook twee à drie keer per week te zwemmen, en dan met een duur van tussen de 30 en 40 minuten. Het liefst in open water, maar in het zwembad kan natuurlijk ook.

thriathlon zwemmen

Materialen

Wat heb je nodig om een gesmeerde triatlon te kunnen doen? Ten eerste heb je natuurlijk een goede triathlon fiets nodig waar je optimale prestaties op kunt leveren. Doe je mee met echte wedstrijd, dan moet daar ook een nummerhouder op voor jouw deelnemersnummer.

Qua outfit heb je in ieder geval een trisuit nodig, een speciaal sportpak dat zich leent voor alle drie de onderdelen. Is het water waarin je gaat zwemmen onder de 16 graden Celsius, dan kun je ook een neopreen wetsuit gebruiken over je trisuit heen. Voor het zwemmen heb je verder een zwembril nodig. Voor het fietsen kunnen een helm, een bril en fietsschoenen van pas komen. Voor het hardlopen het liefst natuurlijk hardloopschoenen, maar je kunt ook schoenen nemen die zo gemaakt zijn dat ze alle drie de onderdelen ondersteunen.

Verder heb je op de dag zelf ook drank en sportvoeding nodig, want voeding en vocht zijn enorm belangrijk tijdens een triatlon. Verder heb je nog eventueel antischuurcrème nodig om irritaties door je neopreen wetsuit te voorkomen. Leg voordat je begin je materiaal strategisch klaar in de wisselzone.

Andere tips

Het is belangrijk om voor de wedstrijd te eten, om voor brandstof te zorgen. Doe dit echter niet vlak voor de start, want dan ben je tijdens de triatlon volop aan verteren en dat komt je sportieve prestatie niet ten goede. Eet daarom drie uur voor de start van de triatlon.

Kom op tijd, zodat je je wissels goed kunt voorbereiden. Onthoud ook goed waar jouw wisselplek is, zodat je zo min mogelijk tijd verliest tussen onderdelen. Ga voor je begint even het water in, zodat er waterlaagje tussen je huid en je pak kan ontstaan die ervoor zorgt dat je het niet benauwd krijgt.

Ben je helemaal klaar voor de start? Dan wensen we je veel succes met deze stevige sportieve uitdaging!