Air France en KLM vormen al jaren één organisatie, maar beide merknamen blijven bestaan. Want anders verliezen ze klanten uit Frankrijk en uit Nederland. Want dan missen professionals van beide organisaties hun identiteit, logo’s en kleding waarop men trots is. Hetzelfde is het geval voor Achmea en Agis Zorgverzekeringen. Achter de schermen is men één geheel, maar de merken blijven bestaan.
Zo’n aanpak is ook verstandig voor samenwerkingsverbanden van Huisartsenposten (HAP’s ) en Spoedeisende Hulpafdelingen (SEH’s) van ziekenhuizen. Zo functioneert de samenwerking uitstekend in de regio Roosendaal. Op het terrein aldaar van het Sint Franciscus Ziekenhuis staan twee gebouwen naast elkaar, één voor de HAP en één voor de SEH. Beide hebben een eigen Neonverlichting, bewegwijzering, kleurstelling en ander uitstraling naar patiënten en professionals. Achter de schermen wordt intensief samengewerkt.
Er bestaan zorgafspraken, binnen de gebouwen bestaan doorgangen en er zijn regelingen bij grote drukte bij één van beide zorgaanbieders. Alle triage van aanlopers vindt plaats onder verantwoordelijkheid van huisartsen. Duidelijk is voor de patiënt wie verantwoordelijk is: in de HAP is dat de huisarts en op de SEH het ziekenhuis.
Al deze informatie kwam naar voren in een lezing van Peter Aben, directeur van de vijf huisartsenposten in Westelijke Noord Brabant. Hij trad op als inleider op het Platform Spoedposten dat twee maal per jaar bijeenkomt. Dit keer was dit op donderdag 27 mei 2011 en op het UMC Utrecht. De andere keer vindt het plaats op het UMC Radbout te Nijmegen. Ruim twintig leidinggevenden van HAP’s en SEH’s namen eraan deel en deelden hun ervaringen met die van Peter Aben.
Auteur: Prof. dr. A.J.P. (Guus) Schrijvers
Professor Schrijvers bekleedt de leerstoel Algemene Gezondheidszorg bij het Julius Centrum voor Gezondheidswetenschappen en Eerstelijns Geneeskunde, Universitair Medisch Centrum Utrecht.