Guus Meeuwis is het sterkste cultuurmerk van 2012

0
676

Guus Meeuwis heeft de sterkste reputatie in de cultuursector, voor nummer twee André van Duin en nummer drie Marco Borsato. Twee jaar geleden bezette Meeuwis nog de zevende plaats. Dit blijkt uit een tweejaarlijks merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 3000 Nederlanders.

Na 18 jaar als artiest omarmt de hele bevolking Guus Meeuwis nu. Marco Borsato is weliswaar onder vrouwen het populairst, maar in alle geledingen van de bevolking is Guus Meeuwis erg geliefd. Vanaf 2006 stonden achtereenvolgens Marco Borsato, Herman Finkers en André van Duin op de eerste plaats in het tweejaarlijkse onderzoek. Opvallend is dat deze drie winnaars nog steeds tot de top-10 van sterkste cultuurmerken behoren.

Anne Frank Huis is de meest gewaardeerde organisatie
Het Anne Frank Huis is de meest gewaardeerde organisatie van 2012. De organisatie is zo geliefd vanwege de goede informatieverstrekking, de sympathieke uitstraling en de internationale status.

Ruim 40 procent van de sterkste cultuurmerken is gevestigd in Amsterdam, waaronder negen musea en acht podia. Naast het Anne Frank Huis zijn ook het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum en de Heineken Music Hall bijzonder sterke, Amsterdamse merken. Verder woont een groot deel van de gerenommeerde artiesten in de hoofdstad.

Museumsector verzwakt
De reputatie van de Nederlandse museumsector is in de afgelopen twee jaar fors gedaald. Vrijwel alle musea zagen hun imago verslechteren. Alleen Naturalis en de Kunsthal stegen licht. Maar liefst vijf musea verdwenen uit de ranglijst van sterkste cultuurmerken: Paleis Het Loo, Mauritshuis, Amsterdam Museum, Rijksmuseum van Oudheden en Teylers Museum. Nieuw in de nationale museumtop zijn Panorama Mesdag en Het Scheepvaart Museum Amsterdam.

DeLaMar Theater en De Kleine Komedie betreden de top
Opvallende nieuwkomers in de nationale cultuurtop zijn het DeLaMar Theater en De Kleine Komedie. De introductie van het nieuwe merk DeLaMar is bijzonder succesvol verlopen zodat het theater na ruim een jaar al zwaar concurreert met de gevestigde theaters. De publiciteit rond de verbouwing en heropening van De Kleine Komedie heeft ervoor gezorgd dat ook dit theater is toegetreden tot de nationale top.

Culturele gezelschappen doen het goed
Voor het eerst sinds 2008 prijkt er weer een naam van een theatergezelschap op de lijst van sterkste cultuurmerken. Toneelgroep Amsterdam is hiermee het bekendste en meest gewaardeerde toneelgezelschap van Nederland. In de danssector bepaalden jaren lang Het Nationale Ballet, Scapino Ballet Rotterdam en het Nederland Dans Theater het beeld. Dit jaar is de selectie uitgebreid met het Arnhemse Introdans.

Ranglijst van cultuurmakers en cultuuraanbieders met de sterkste reputatie

Top-10 cultuurmakers
1. Guus Meeuwis
2. André van Duin
3. Marco Borsato
4. Ilse de Lange
5. Linda de Mol
6. Herman Finkers
7. Nick & Simon
8. Youp van ’t Hek
9. Rutger Hauer
10. André Rieu

Top-10 cultuuraanbieders
1. Anne Frank Huis
2. Ahoy Rotterdam
3. Pathé
4. Madame Tussauds Amsterdam
5. Rijksmuseum Amsterdam
6. Pinkpop
7. Van Gogh Museum
8. Het Spoorwegmuseum
9. Heineken Music Hall
10. Nederlands Openluchtmuseum

Onderzoek onder 3000 respondenten
Voor het onderzoek zijn 3000 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden merken in de cultuursector onderzocht. Daarna is voor de 150 bekendste merken in detail navraag gedaan naar de merkkracht, merkpersoonlijkheid en merkprestatie. Met het onderzoek zijn de reputatie van alle Nederlandse acteurs, beeldend kunstenaars, bioscopen, cabaretiers, dansers, dansgezelschappen, festivals, musea, monumenten, musici, muziekgezelschappen, ontwerpers, podia, theater- en operagezelschappen en zangers gemeten.