Studenten van de universiteiten en hogescholen in Amsterdam hebben er een nieuwe opleiding bij. De ‘Growth Tribe Academy‘ opent haar deuren en leidt cursisten op tot ‘growth hackers’. Middels ‘Growth Hacking‘ groeiden bedrijven zoals Airbnb, Instagram en Dropbox snel uit van startups naar mondiaal opererende Tech bedrijven.
De vraag naar mensen met kennis en kunde van growth hacking is enorm en daarom ontwikkelde het in growth hacking gespecialiseerde bureau Growth Tribe en het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE), ondersteund door StartupAmsterdam, een uniek lesprogramma.
Growth hackers
Growth hackers zijn analytische doeners met een wetenschappelijke en experimentele manier van werken: zo analyseren ze voortdurend data om aannames over de markt te toetsen en de groei van hun bedrijf te optimaliseren.
De opleiding is een voltijds programma van drie maanden en zal plaats vinden bij de Universiteit van Amsterdam op de Plantage Muidergracht. Het eerste programma begint op 2 november 2015 en duurt tot eind januari 2016. De deelnemers volgen verschillende workshops en werken in teams aan een bestaand groeiproject bij een veelbelovende startup.
Daarnaast krijgen ze persoonlijke begeleiding van ervaren growth hackers en ondernemers. Master studenten die in hun laatste studiejaar zitten en net afgestudeerden kunnen zich tot 23 oktober 2015 aanmelden via www.growthtribeacademy.com. Er is plek voor 24 studenten.
StartupAmsterdam
De gemeente Amsterdam ondersteunt het initiatief van uit het actieprogramma StartupAmsterdam. Dat is erop gericht het startup ecosysteem van de stad te versterken. Het aantrekken en opleiden van talent is daarbij van essentieel belang. De Growth Tribe Academy krijgt ook ondersteuning van Facebook, Catawiki en het Nederlandse investeringsfonds Peak Capital.
“Dit is de eerste Growth Hacking Academy in Europa. Een primeur voor de stad Amsterdam”, zegt Peter van Sabben, co-founder van Growth Tribe. Growth Tribe adviseert en traint startups en grote internet bedrijven over growth hacking. “De focus tijdens de academie zal liggen op het creëren van teams van 3, met een ontwikkelaar een analist en een designer die samen gaan growth hacken. Growth Hacking is namelijk een teamsport. Daarom is de samenwerking met de verschillende universiteiten een perfecte partnership”, aldus Van Sabben.
“We zijn heel enthousiast over deze Growth Hacking Academy”, zegt Erik Boer, directeur van Amsterdam Center of Entrepreneurship. “Met de ervaring van deze eerste groepen gaan we het programma vast onderdeel maken van het onderwijsaanbod aan studenten, bijvoorbeeld in de vorm van een minor. Hierdoor kunnen we in de toekomst studenten blijven opleiden voor de groei banen van de toekomst. Door de international opzet van het programma trekken we ook groei talent aan om naar Nederland te komen”, aldus Erik Boer.