Grolsch opnieuw bovenaan ranglijst duurzame biermerken

0
588

In het kader van Duurzame Dinsdag publiceert merkenvergelijker Rank a Brand het jaarlijkse duurzame bieronderzoek, waarbij biermerk Grolsch als koploper uit de bus komt. Hiermee houdt de brouwer uit het Oosten van het land zijn positie als groenste biertje hoog, want ook in 2011 scoorde Grolsch de meeste punten op duurzaamheid.

De nummers twee en drie in de ranglijst worden ingenomen door respectievelijk Bavaria en Gulpener. Tom Verhaegen, Algemeen Directeur Koninklijke Grolsch: “We zien het als een enorme waardering voor ons werk dat we dit jaar wederom door Rank a Brand zijn uitgeroepen tot groenste biertje van Nederland. Toch zijn we er nog lang niet. Onze doelstellingen voor 2015 zijn scherp. Maar we gaan ervoor en deze uitslag is een geweldige aanmoediging!”

Forse verbeteringen
In totaal onderzocht Rank a Brand de 15 bekendste biermerken in Nederland en bracht de duurzame prestaties op het gebied van klimaat- en milieubeleid in kaart. Bijna alle merken tonen forse verbeteringen ten opzichte van de resultaten uit 2011, met bovenal een flinke afname van het waterverbruik en de CO2-uitstoot per gebrouwen biertje. Grolsch is de beste allrounder, Bavaria is het zuinigst met water en heeft de minste CO2-uitstoot per biertje. Ook zetten de merken steeds meer in op het gebruik van grondstoffen van duurzame landbouw, met Gulpener als de grote uitblinker.

Heineken
Opvallend is dat biergigant Heineken veel aandacht aan duurzaamheid geeft, maar niet bovenin de ranking staat. Niels Oskam, oprichter van Rank a Brand: “Als we ons enkel richten op de Nederlandse brouwerijen van Heineken, zou de score hoger zijn. Rank a Brand kijkt echter naar het merk als geheel, dus ook naar internationale prestaties als het een internationaal merk betreft. En die prestaties zijn lager, al laat Heineken in het buitenland in toenemende mate verbeteringen zien.”

Verdere verduurzaming op komst
Het onderzoek van Rank a Brand maakt duidelijk dat de biersector toenemend belang hecht aan duurzaamheid. Oskam: “Bijna alle onderzochte biermerken stellen informatie over hun duurzaamheid beschikbaar, meestal met kraakheldere cijfers over de voortgang. Dit is niet voor niks, het Nationale Bieronderzoek van afgelopen voorjaar toont aan dat zeker de helft van de bierdrinkers duurzaamheid belangrijk vindt”.

Verpakkingen de grote uitdaging
Een volgend punt waar biermerken stappen op kunnen zetten, is het reduceren van de milieu-impact van verpakkingsmateriaal. Oskam: “Verpakkingen dragen bij aan een fors deel van de milieubelasting van bier. We zien al mooie voornemens en de biermerken tonen de eerste initiatieven, zoals de lichtere kroonkurk bij Grolsch. Wij voorspellen dat dit punt de komende jaren veel aandacht gaat krijgen.”

Het jaarlijkse bieronderzoek is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand, die de consument de mogelijkheid geven om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden.

Op www.rankabrand.nl zijn de duurzaamheidscores van ruim 800 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, websites, media, supermarkten en eten & drinken.