Greenpeace heeft woensdag 5 juni 2013 een windmolenwiek afgeleverd bij de Heineken Experience in Amsterdam. De wiek is ruim twaalf meter lang en maakt een klauterpartij nodig om binnen te komen. ‘Heineken claimt groene koploper te zijn van het Nederlandse bedrijfsleven, maar als Greenpeace hen vraagt wat dat betekent, blijft het stil. Dat riekt naar greenwashing’, zegt Joris Thijssen, campagnedirecteur van Greenpeace.
Eerder op de dag bezorgde Greenpeace een andere windmolenwiek bij het hoofdkantoor van FrieslandCampina in Amersfoort.
De wiek vormt nu een mooi aandenken voor de deur van dit bedrijf. Thijssen: ‘Steeds als iemand naar binnen of naar buiten wil, worden medewerkers en directie herinnerd aan het feit dat Nederland groene koplopers nodig heeft. Koplopers die hun nek durven uitsteken, zoals DSM, Philips, AkzoNobel en Unilever. Om in Nederland de omslag naar schone energie zoals zonne- en windenergie te maken, helpt het enorm als het bedrijfsleven zich uitspreekt, want tot nu toe wordt de omslag naar schone energie vooral gedwarsboomd door enkele multinationals en energiebedrijven. Dat kán en moet anders.’
Greenpeace ontving eind vorige week een verklaring van Heineken, waarin het bedrijf steun toezegt aan het kabinetsdoel om in 2020 16% van de energie schoon op te wekken. Maar het bedrijf weigert iets te zeggen over de noodzaak van ambitieuze doelen voor energiebesparing, CO2-reductie en het opwekken van schone stroom in 2030.
Greenpeace daagt Heineken net als FrieslandCampina uit om kleur te bekennen en zich uit te spreken voor ambitieuze klimaat- en energiedoelen. Thijssen: ‘Dat is hard nodig om de wieken van deze windmolen in Nederland aan het draaien te krijgen. Tot nu toe produceert Nederland slechts 4 procent aan schone energie en is daarmee een van de hekkensluiters in Europa. We staan op het punt om daar een omslag in te maken en in ons land echt over te stappen op schone energie. In de Sociaal Economische Raad (SER) onderhandelen we hier al enkele maanden over, maar die onderhandelingen kunnen wel een zetje in de goede richting gebruiken. Een historisch energieakkoord, zoals we in de SER willen sluiten, heeft de steun van groene koplopers als Philips, AkzoNobel, DSM en Unilever nodig. Dan kan Heineken, dat zichzelf ook groene koploper noemt, toch niet achterblijven?’
Greenpeace zal de meterslange wiek ophalen als het bedrijf zich achter de klimaat- en energiedoelen stelt die nodig zijn om, zoals afgesproken, de Nederlandse economie onafhankelijk te maken van gas, olie, kolen en kernenergie in 2050.
Greenpeace herinnert Heineken aan groene voornemens – goo.gl/t54Mr– @joris_gp, @jorisw_gp
— Gezondheidskrant (@Gezondheidskrnt) 5 juni 2013