Ook dit jaar kunnen hooikoortspatiënten zich aanmelden voor de gratis sms-service van hooikoortstest.nl. De sms’jes met de dagelijkse hooikoortsverwachting van vorig jaar zijn een groot succes geweest: bijna negen van de tien hooikoortspatiënten die zich in 2009 hadden ingeschreven, waren volgens een evaluatieonderzoek blij met de graspolleninformatie. Zij zien de dienst dit jaar graag terug.
Uit de evaluatie blijkt dat patiënten die tijdig op de hoogte zijn van de hooikoortsverwachting, eerder aan hun medicatie denken. Ruim de helft gaf aan behoefte te hebben aan dagelijkse informatie, ongeacht of het bericht een gunstige of ongunstige voorspelling bevat. In 2009 konden mensen met een graspollenallergie zich tussen half mei en half juli opgeven voor een hooikoorts-alert via sms. In totaal meldden circa 3.800 mensen zich aan, waarvan 1.121 ook deelnamen aan de evaluatie.
Geen verrassing meer mogelijk
Pollen zijn de grootste boosdoeners van hooikoortsuitbraken. De verspreiding ervan is niet te vermijden, zoals ook de kracht van de wind niet te beïnvloeden valt. Mensen die last hebben van hooikoorts kunnen er echter wel voor zorgen dat zij niet worden verrast. De sms-dienst houdt hen dagelijks op de hoogte van de hooikoortsverwachting voor de daaropvolgende dag. Hierdoor kunnen zij tijdig maatregelen nemen om hun klachten zo veel mogelijk te beperken. Bijvoorbeeld door het starten van medicijngebruik, of het aanpassen van de geplande activiteiten.
De hooikoortsverwachting wordt opgesteld door de Pollen Informatie Dienst van het LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum). Het is een richtlijn voor de verwachte hoeveelheid klachten, gebaseerd op de hoeveelheid pollen in de lucht, het weer en de vordering van het seizoen. Op dit moment is deze informatie alleen beschikbaar voor graspollen. Een model voor boompollen is in ontwikkeling.
Aanmelden voor de dagelijkse gratis sms met de actuele hooikoortsverwachting voor graspollen is nu mogelijk op www.hooikoortstest.nl.
Over GlaxoSmithKline
GlaxoSmithKline behoort tot de leidende, innovatieve farmaceutische en healthcare bedrijven in de wereld. Het is de bedrijfsmissie van GSK om de kwaliteit van leven van mensen te verbeteren door hen in staat te stellen een actiever leven te leiden, zich beter te voelen en langer te leven.