Gouden Windei voor grootste leugen over voeding

1
763

De Nederlandse consument kiest het voedselproduct met het meest misleidende verkooppraatje in de reclame en op de verpakking. foodwatch heeft vijf producten genomineerd waarop consumenten gaan stemmen. De producent die de meeste stemmen krijgt wint het Gouden Windei. foodwatch reikt de trofee op 8 juni 2011 uit.

Welke voedselproducent liegt het ergst in de ogen van de consument? Van 18 mei tot 8 juni 2011 kan iedereen stemmen op www.foodwatch.nl

foodwatch heeft in het afgelopen jaar negen producten onderzocht, vijf daarvan zijn genomineerd voor de Gouden Windei-verkiezing. De misleiding variëert van onzin-marketing en gezondheidsclaims met nutteloze vitaminen tot een onterechte aanbeveling voor vrouwen of kinderen en productvreemde ingrediënten. Producenten vragen hoge prijzen voor goedkope bestanddelen en zoeken bewust de randjes van de wetgeving voor voeding op.

De nominaties voor het Gouden Windei:

Blue Band Goede Start! Witbrood. Heeft absoluut niet dezelfde gezondheidseffecten wat betreft vezels als volkorenbrood. Het is dus geen gelijkwaardige vervanger van volkorenbrood voor kinderen. Bevat bovendien chemisch behandelde houtvezels. Producent Unilever.

Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem. Een duur marketing-watertje met slechts 1/100ste theelepel cranberry. Dat vrouwen zouden gaan ‘stralen’ van Aloë Vera is niet gebleken. Producent Heineken.

Nestlé Fruitflesje Aardbei-Peer. Twee keer zo duur als standaard opvolgmelk en vijf keer zo duur als gewone melk. Voor kinderen van 12 tot 36 maanden is opvolgmelk overbodig. Het fruit moet je met een vergrootglas zoeken. Producent Nestlé.

Liga Fruitkick eXtra Framboos. De ‘46% fruitvulling’ bestaat voor het grootste deel uit dikmakende glucose-fructosestroop. Nep zijn ook de voedingsvezels die er aan toe zijn gevoegd. Deze reep bevat evenveel suiker als zijn soortgenoten en is dus helemaal niet ‘extra verantwoord’. Producent Liga.

Honig Limburgse Asperge-crèmesoep. Slechts een vingerkootje (7,5 gram) aspergepoeder voor anderhalve liter soep, aangevuld met kunstmatige aroma’s en smaakstoffen. Exact dezelfde samenstelling werd eerder verkocht als ‘Franse Asperge-crèmesoep’. Producent Honig.

‘Fabrikanten liegen er stevig op los over hun producten. Als we ze naar de leugens vragen, dan zwijgen ze, verschuilen zich achter de wet of achter het ‘geheim van de kok’. Alleen consumenten kunnen voedselproducenten dwingen om te stoppen met neppen en foppen. Daarom nodigen we alle Nederlanders uit mee te doen aan de verkiezing voor het Gouden Windei,’ zegt Bart van Opzeeland, directeur van foodwatch. ‘Ons gezamenlijke doel is eerlijke en betrouwbare informatie voor de consument over ons eten en drinken.’

1 REACTIE

  1. Hallo Bart & collegae bij FoodWatch,

    Dankjewel voor jullie aandacht voor deze bedriegersbende. Het aanpakken van onrecht op elk terrein is een puur iets en ik ben blij dat jullie je hier hard voor maken. Keep up the good work.

    Mark, een bezorgde consument.