De Nederlandse overheid subsidieert het openbaar vervoer. Een reden voor deze subsidie is dat openbaar vervoer de files op de weg sterk kan verminderen. Maar is dat ook zo? Vervoersonderzoekers Martin Adler en Jos van Ommeren van de Vrije Universiteit Amsterdam hebben aangetoond dat dit inderdaad zo is.

Vooral op doordeweekse dagen minder files
Adler en Van Ommeren hebben de relatie onderzocht tussen files en ov-subsidie bij het openbaar vervoer in Rotterdam dat daar aangeboden wordt door RET. Ze hebben gekeken naar stakingen in het openbaar vervoer in 2001-2011. Bij ov-stakingen wordt het drukker op de weg, en rijden auto’s in de binnenstad ongeveer 10% langzamer. Ook pakken meer mensen bij stakingen in het openbaar vervoer de fiets, blijkt uit hun onderzoek. Vooral op doordeweekse dagen blijkt openbaar vervoer files te verminderen. In het weekend niet.

“Openbaar vervoer heeft alleen dit effect op de drukke momenten,” legt Van Ommeren uit. Het fileverminderend effect van openbaar vervoer is het sterkst tijdens de spits, in de binnenstad. De files op de A16 werden bij het onderzoek ook korter.

RET Bus
RET Citaro, een semi-lagevloerbus op het Hofplein in Rotterdam. Fotograaf: R.Keus.

Blijf OV subsidiëren
De onderzoekers kunnen de winst van kortere files uitdrukken in geld: de waarde van deze kortere files is ongeveer gelijk aan de helft van de huidige subsidies aan RET. Zij vinden de huidige subsidies aan het openbaar vervoer in Rotterdam dan ook goed te rechtvaardigen.

Martin Adler en Jos van Ommeren: “Ons advies aan de overheid: blijf lokaal openbaar vervoer subsidiëren.”