Vanaf vandaag kunnen nieuwe cliënten van JellinekMentrum Gooi & Vechtstreek, mensen met verslavings- en/of geestelijke gezondheidsproblemen, online hun eigen dossiers inzien. Begin juni maakte JellinekMentrum het al mogelijk om via internet een intakegesprek in te plannen, waarmee voor veel mensen een forse drempel is verlaagd om een eerste stap te zetten.
Hiermee is JellinekMentrum, onderdeel van Arkin, de eerste gezondheidszorgorganisatie die deze service biedt. Loni Verkerk, manager van JellinekMentrum Gooi & Vechtstreek, laat er geen gras over groeien. Sinds zij de scepter in Hilversum zwaait, is er nogal wat veranderd: er is een nieuw pand en de huisstijl is grondig herzien. JellinekMentrum biedt inmiddels de combinatiebehandeling psychiatrie en verslaving, ook in specialistische zorg aan jongeren. Daarnaast kunnen cliënten online intakegesprekken boeken en vanaf vandaag zijn de dossiers ook nog eens via internet volledig en veilig voor de cliënten zelf beschikbaar.
Zelf aan de knoppen
Verkerk: “We hebben in korte tijd veel bereikt. ICT gaat een steeds grotere bijdrage leveren aan de zorg: transparantie, gebruiksgemak en de cliënt zelf aan de knoppen zijn stuk voor stuk ontwikkelingen die door slimme inzet van technologie versneld kunnen worden. Er wordt veel over gesproken, maar wij hebben het al gerealiseerd. Als geestelijke gezondheidsinstelling lopen we daarmee in Nederland voorop.”
Online dossierinzage heeft ook gevolgen voor de hulpverleners die bij JellinekMentrum werken. “Zij moeten nu op een manier schrijven en zodanig diagnosticeren, dat het voor anderen ook helder is. Dat is een enorme kwaliteitslag in de zorg: geen onduidelijke vaktaal meer van alwetende zorgverleners,” zegt Verkerk. “Daarom wordt ook iedereen die binnen JellinekMentrum Gooi & Vechtstreek direct contact heeft met cliënten uitgebreid getraind om vanuit cliëntperspectief te schrijven.”
Net zo eenvoudig als een vlucht boeken
Sinds 1 juli kunnen cliënten van JellinekMentrum zelf een intakegesprek inplannen zonder te hoeven binnenlopen of zelfs maar naar de telefoon te grijpen. “Er kan aan de hand van de getoonde beschikbaarheid zelf gekozen worden wanneer, op welk tijdstip en bij welke hulpverlener het intakegesprek plaatsvindt, zelfs tot 12 uur van te voren,” aldus Verkerk. “Het moet net zo eenvoudig zijn als een vlucht boeken via internet.” Na het boeken van de afspraak ontvangt de cliënt direct een bevestiging van de afspraak per e-mail en indien gewenst een sms-herinnering drie dagen voor de afspraak.
Zorgonderneming van het jaar?
JellinekMentrum is niet alleen in Nederland koploper, ook internationaal is het Hilversumse centrum een pionier. “Tot op heden hebben we online inzage in dossiers alleen nog in Singapore aangetroffen,” zegt Verkerk. Samen met 15 andere zorgondernemingen strijdt JellinekMentrum momenteel om de titel ‘Zorgonderneming van het jaar 2009’, georganiseerd door Zorgmarkt, platform voor marktwerking en ondernemen in de zorg. Verkerk: “Later dit jaar willen we ook met een chatfunctie komen, zodat cliënten eenvoudig met elkaar in contact kunnen komen.”
Over JellinekMentrum
JellinekMentrum biedt ambulante zorg aan circa 1000 cliënten met geestelijke gezondheidsproblemen. Bij JellinekMentrum werken 50 medewerkers. De organisatie is onderdeel van Arkin. www.jellinekmentrum.nl.
Over Arkin
Arkin is op 1 september 2008 ontstaan uit een fusie tussen JellinekMentrum en AMC de Meren. Arkin is in het leven geroepen om de cliënten van JellinekMentrum en AMC de Meren beter van dienst te zijn. Met de fusie ontstaat er meer samenhang tussen forensische psychiatrie, acute psychiatrie, verslavingszorg en openbare geestelijke gezondheidszorg in Amsterdam en omstreken. Bij Arkin werken ruim 3.200 medewerkers en de organisatie werkt vanuit 43 locaties in Amsterdam en 3 locaties daarbuiten. Beide organisaties hadden eind 2008 samen circa 24.500 cliënten in behandeling. www.arkin.nl.