Geen toename negatieve campagnevoering in Nederland

De toename in negatieve campagnevoering (negative campaigning) is een terugkerend thema in de mediaberichtgeving en in politieke commentaren tijdens verkiezingscampagnes. Iedere keer als een partij of politicus een politieke tegenstander hard aanvalt, speculeren journalisten, politici, maar ook wetenschappers over een stijging in aanvalsgedrag en de gevolgen daarvan voor de democratie.

Annemarie Walter onderzocht het gebruik van negatieve campagnevoering door politieke partijen in drie West Europese landen (Nederland, Engeland en Duitsland) bij parlementaire verkiezingen in de periode tussen 1980 en 2006.

Ze laat zien dat er geen toename is in negatieve campagnevoering in deze drie landen en dat negatieve campagnevoering alleen is toegenomen in de Verenigde Staten. Het spel van de aanval verschilt per partijstelsel. Negatieve campagnevoering kent grotere risico’s voor partijen in een meerpartijenstelsel dan een tweepartijenstelsel door de noodzaak tot coalitievorming.

Daarnaast is de winst van deze campagnestrategie voor politieke partijen onzekerder door het grote aantal alternatieven voor de kiezer. Walter laat zien dat het niveau van negatieve campagnevoering in het Nederlandse en Duitse meerpartijenstelsel lager ligt dan het Britse partijenstelsel, dat institutioneel het meest op de Verenigde Staten lijkt. Partijen verschillen ook onderling in hun aanvalsgedrag. In een meerpartijenstelsel zoals Nederland wordt deze strategie vooral ingezet door oppositiepartijen, extreme partijen (partijen verder verwijdert van de mediane partij) en partijen met minder regeringservaring

Promotie
Promovendus: Mw. A.S. Walter
Faculteit: Politicologie
Proefschrift: Negative campaigning in Western Europe: beyond the vote-seeking perspective
Promotor: dhr. prof. dr. W. van der Brug
Datum: Donderdag 10 mei 2012, 14:00 uur
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, 1012 EZ Amsterdam

Plaats een reactie