Hoe kunnen jongeren meer controle krijgen over hun eetgedrag? En wat kun je als ouder of professional doen om ze hier mee te helpen? Die vraag beantwoorden sociale wetenschappers in het nieuwe boek Fluitend door de chocoladefabriek, uitgegeven door het Voedingscentrum.
Dit handboek van Marijn Stok, Denise de Ridder, Emely de Vet en John de Wit omvat zes praktische strategieën waarmee jongeren een beter zelfregulerend vermogen kunnen ontwikkelen.
Met deze zelfregulatie kunnen jongeren succesvol voedselverleidingen weerstaan. Het biedt verrassende inzichten en praktische handvatten, ontleend aan het grootschalige Europese onderzoeksproject TEMPEST en de gezondheidspsychologie.
Iedereen die begaan is met gezond eetgedrag van jongeren kan adviezen uit dit boek halen. Ouders, maar bijvoorbeeld ook leerkrachten, diëtisten en artsen. Naast handvatten om kinderen te helpen met voedselverleidingen om te gaan, geeft het boek ook advies hoe jongeren kunnen leren niet te veel te eten.
De verleidelijke omgeving
Hoe eigenwijs en onafhankelijk pubers zich ook kunnen opstellen, jongeren hebben volgens de auteurs wel degelijk de steun van hun ouders en andere betrokken volwassenen nodig. Zelf zeggen ze vaak dat ze gezond eten belangrijk vinden, maar de uitvoering laat wel eens te wensen over. Jongeren van tegenwoordig leven immers in een soort van chocoladefabriek, zoals Sjakie uit het boek van Roald Dahl. Voedselverleidingen zijn overal. Heerlijk, maar helaas ook schadelijk voor hun gezondheid.
Over de auteurs en het TEMPEST Consortium
Marijn Stok, Denise de Ridder, Emely de Vet en John de Wit werken allen voor het Selfregulation lab van de Universiteit Utrecht. Hun onderzoek richt zich met name op de rol van zelfregulatie op gezond gedrag. Hoe gaan mensen om met lange termijn doelen als ze te maken krijgen met frustratie en afleiding?
TEMPEST is een grootschalig Europees project dat manieren onderzoekt waarop kinderen kunnen leren goed om te gaan met ongezond eten. Bijvoorbeeld door kinderen te helpen om zelf plannen te maken om gezond te eten en door kinderen te leren wat nou precies gezond eten is.
Fluitend door de chocoladefabriek is te bestellen in de webshop van het Voedingscentrum voor 12,95 euro.