Tijdens de spits ben je als buspassagier beter af dan als fietser. Dat concludeert Moniek Zuurbier in haar promotieonderzoek naar luchtverontreiniging.
Ze analyseerde de luchtkwaliteit in Arnhem. Diep inademende fietsers hebben meer last van uitlaatgassen dan automobilisten en buspassagiers. Mensen in elektrische bussen zijn overigens weer beter dan dieselbus. Ook niet verrassend: de blootstelling aan luchtverontreiniging is voor fieters 35 tot 40 procent lager op een rustige weg dan langs een drukke verkeersader.
Zuurbiers resultaten versterken de roep om schoon openbaar vervoer en suggereren dat aparte fietsroutes, weg van vervuilende auto’s en bussen, de gezondheid van fieters ten goede komen.
Promotiegegevens
Promovendus: Moniek Zuurbier
Faculteit: Faculteit Geneeskunde
Proefschrift: Commuters’ air pollution exposure and acute health effects
Promotor 1: Prof. dr. ir. B. Brunekreef
Copromotor 1: Dr. ir. G. Hoek
Datum en tijd: 5/4/2011, 15:15 uur
Locatie: Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht
Dag Moniek,
Ik reageer op het februari 2012 artikel in het blad van de HU, Trajectum over luchtvervuiling, fijnstof, nanodeeltjes door de uitstoot van het vele verkeer.
Wat ik hierin mis, is de (m.i.) positieve bijdrage van (aard)gas bussen in plaats van die vieze dieselbussen (weet je wel, er rijden duizenden bussen door de stad).
Dieselbussen geven die vieze uitstoot.
In (dacht ik) de jaren negentig is een aantal (aard)gasbussen aangeschaft maar daarna is dit nooit meer gebeurd, er worden alleen maar nieuwe dieselbussen aangeschaft.
Over dit feit heb ik meer dan een jaar geleden emails gestuurd aan de bewuste partij in Utrecht, Groen Links, ook landelijk heb ik groen links aangeschreven.
Echter geen enkele reactie hoor, het interesseert Groen Links niet, alleen de macht interesseert ze….
Ik was benieuwd waarom dit aspect niet benoemd wordt in het artikel, gaat jouw advies daar niet naar uit?
Groet,
Annita Nagtegaal