Een aantal eredivisievoetballers doet mee aan de campagne ‘Roken is zóóó…’. Daley Blind, Siem de Jong (beiden Ajax), Marko Vejinovic (Vitesse) en Guyon Fernandez (PEC Zwolle) zijn te zien in de nieuwe tv-commercial.
Roken is zooo… Schwalbe
Het aantal BN’ers dat onderdeel van de campagne uitmaakt wordt steeds groter.
BN’ers die al meededen aan Roken is zóóó… zijn: Nicolette Kluijver, Dirk Taat & Gaby Blaaser, Bibi (Kaboutertje), Fatima Moreira de Melo, Liza Sips, Yes-R, Gordon, Gigi Ravelli, Dio, Dries Roelvink en Juvat Westendorp. Met de campagne wil KWF Kankerbestrijding benadrukken dat met driekwart volwassen niet-rokers en 84% niet rokende jongeren in Nederland, roken inmiddels zóóó niet meer van deze tijd is.
Roken kan echt niet meer – compilatie KWF campagne
Veel jongeren denken nog dat roken de norm is
16% van de jongeren in Nederland heeft de afgelopen vier weken gerookt. De meeste jongeren roken dus niet. Toch geeft onderzoek van TNS Nipo in opdracht van KWF Kankerbestrijding[1] aan dat de helft van de jongeren (50%) schat dat het aantal rokende jongeren boven de 40% ligt.
Michel Rudolphie, directeur KWF Kankerbestrijding: “We willen bij jongeren overbrengen dat niet-roken de werkelijke norm is. Dat kan ervoor zorgen dat steeds minder jongeren beginnen met roken. Het is fantastisch dat zoveel BN’ers ons daarbij willen helpen. Door rookvrij expliciet als sociale norm te verankeren, zorgen we dat er een generatie opgroeit die dat ook echt ervaart.”
Ongeveer 85% van alle longkanker is veroorzaakt door tabaksverslaving. Aangezien 80% van de volwassen rokers is begonnen tijdens de puberteit, richt de campagne Roken is zóóó….. zich op jongeren en jong volwassenen. Als jongeren niet beginnen met roken, hoeven ze ook niet te stoppen. Het aantal rokers sterk terugbrengen is waar KWF Kankerbestrijding breed op inzet. Want als niemand meer rookt, zal er op termijn minder kanker zijn.
Alle campagne uitingen met de BN’ers zijn te zien op de campagnewebsite www.rokenkanechtnietmeer.nl
[1] TNS Nipo onderzoek, Effectmeting campagne ‘Roken kan echt niet meer’ oktober/november 2013, in opdracht van KWF Kankerbestrijding.
Roken onthippen, dat is dus de bedoeling! – http://t.co/LM2mXoAItJ – @kwf_nl
— Gezondheidskrant (@Gezondheidskrnt) 24 februari 2014