Enschede vraagt jouw mening over innovatief en slim reizen

Enschede werkt aan slimme, innovatieve toepassingen om het reizen in, van en naar de stad te verbeteren. De vraag hoe sociale netwerken en apps mensen kunnen bewegen om (milieu)bewuster en veiliger te reizen staat centraal in het Europese project SUNSET (Sustainable Social Networking Services for Transport).

Om producten te kunnen ontwikkelen die echt een verschil maken is het nodig te weten hoe reizigers hierover denken. Inwoners van Enschede en mensen die vaak in of naar Enschede reizen kunnen op enschede.nl/sunset de enquête invullen of zich aanmelden voor focusgroepen.

Het onderzoek wordt verricht door de Universiteit Twente, naast projectcoördinator Novay één van de andere Twentse SUNSET-partners.

Enschede neemt sinds 2010 deel aan dit project. In SUNSET wordt gewerkt aan een digitaal mobiliteitsplatform voor gepersonaliseerde slimme apps, toepassingen voor sociale media en incentives (beloningen) die weggebruikers helpen bij het maken van keuzes.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan persoonlijk reisadvies dat voorrekent hoeveel reistijd je wint door pas na de spits te vertrekken of aan een Facebook-app die automatisch deelt hoeveel CO2 je de afgelopen maand hebt bespaard door naar het werk te fietsen.

Gebruiker centraal
Het is belangrijk om het platform vanuit de eisen en wensen van de gebruiker te ontwikkelen. Daarom zijn wij nu op zoek naar jouw mening. Wat zou jou bewegen om op een andere manier te gaan reizen? Wil je inzicht in de kosten, actuele persoonlijke reisinformatie, of vind je een spelelement juist belangrijk? Deze en andere vragen worden gesteld in de gebruikersenquête van SUNSET.

Doe mee en win!
Doe mee aan deze enquête en help ons het platform te verbeteren. Daarmee heb je niet alleen invloed op het reizen van de toekomst in Enschede, maar maak je ook kans op een prijs. Zo worden er bijvoorbeeld OV-chipkaarten met saldo, bioscoopbonnen en een onderhoudsbeurt voor je fiets verloot. Je vindt de enquête hier op http://enschede.nl/sunset

Focusgroepen
Om nog dieper in te gaan op de vraag welke beloningen wel en niet werken willen wij een aantal focusgroepen samenstellen. De deelnemers gaan in sessies die ongeveer twee uur duren met elkaar in gesprek. De sessies zullen eind mei/begin juni 2012 worden gehouden. Daarvoor zijn we zowel op zoek naar mensen die veel ervaring hebben met sociale netwerken (zoals Facebook en Twitter) als naar mensen die hier geen gebruik van maken. De deelnemers ontvangen voor deelname een tegoedbon. Mensen die de enquête invullen en meedoen aan een focusgroep maken daarnaast kans om een smartphone te winnen. De winnaar daarvan zal actief worden betrokken bij het project, onder andere als premium tester.

Interesse? Neem dan contact op met de gemeente Enschede via e-mail op sunset@enschede.nl

Meer informatie
http://smartmobility.utwente.nl

Plaats een reactie