In 2013 wisten we het al: elektrische auto’s worden steeds interessanter voor de consument. Het zal dan ook niet als verrassing komen dat steeds meer automerken elektrische auto’s produceren. Ook auto occasion websites als Autoscout24 zien hun aanbod elektrische auto’s steeds verder groeien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan tweedehands edities van de BMW i3 Cabrio of de Ford Focus Electric. Deze toename in het gebruik van elektrische auto’s zorgt ervoor dat de elektrische autowereld voortdurend in beweging is. De laatste toevoeging: een proef met een elektrische auto als batterij voor zonne-energie.
Zelf opgewekte zonne-energie
In de wijk Lombok in Utrecht is onlangs een internationaal proefproject gestart waarbij de elektrische auto ingezet wordt als batterij voor zonne-energie. De accu’s van elektrische auto’s kunnen er gebruikt worden als kleine energiecentrale voor de opslag van zelf opgewekte zonne-energie. Hoe dat mogelijk is? Er zijn 20 laadpalen in de stad geplaatst, die gekoppeld zijn aan lokale zonnepanelen. De laadpalen kunnen niet alleen auto’s opladen, maar ook elektriciteit teruggeven aan het energienet. Er wordt dus gebruik gemaakt van een handig retoursysteem, waarbij de laadpalen zowel elektriciteit geven aan een auto als aan de wasmachine van een buurtbewoner.
Mogelijke besparing
De belangrijkste reden voor het internationale proefproject, is een mogelijke besparing van miljarden euro’s. Robin Berg van LobmoXnet legt aan de Volkskrant uit: “We lopen hiermee vooruit op de toekomst, want als iedereen straks zonne-energie gaat opwekken en in elektrische auto’s rijdt, moet er voor miljarden worden geïnvesteerd in uitbreiding van het stroomnet. Als dit project een succes blijkt, zijn die investeringen niet nodig”.
Goed voor de accu?
Critici van de innovatieve laadpalen vragen zich af of de accu van een elektrische auto niet sneller kapot gaat wanneer deze zo intensief gebruikt wordt. De accu zal immers continue opladen en ontladen. Als antwoord op deze kritiek vertelt Berg: “De accu’s in elektrische auto’s zijn zo geavanceerd, die slijten eigenlijk niet. Nissan heeft daar al veel ervaring mee in Japan, waar elektrische auto’s al veel langer worden gebruikt als back-up in geval van stroomstoringen.”