Thea van Roermund deed onderzoek naar de professionele ontwikkeling van medisch docenten en de invloed van hun overtuigingen op die ontwikkeling. Bij de training van docenten in de medische vervolgopleidingen worden vaak beschrijvingen van ‘de goede docent’ en uitkomsten van evaluaties gebruikt. De verwachting is dat dit positief bijdraagt aan het ontwikkelen van hun docentkwaliteiten.
Bij de opleiding tot huisarts zijn er speciaal aangestelde docenten die het terugkomonderwijs verzorgen. Hierbij worden eveneens een beschrijving van de goede docent (docentcompetentieprofiel) en evaluaties door AIOS (assistenten in opleiding tot specialist) gebruikt.
Uit Van Roermund’s onderzoek blijkt dat docenten zich eerder laten leiden door hun eigen overtuiging dan door het docentcompetentieprofiel. Ook de evaluaties van AIOS geven voor de docenten geen aanleiding om verbeterplannen te maken, ondanks aan te wijzen verbeterpunten.
Van Roermund concludeert dat de kwaliteit van docenten kan toenemen als er intensief geïnvesteerd wordt in het selecteren, opleiden en beoordelen van docenten.
Biografie
Thea van Roermund (Udenhout, 1956) studeerde Onderwijskunde in Utrecht. Ze verrichtte bovenstaand onderzoek op de afdeling Eerstelijnsgeneeskunde van het UMC St Radboud, binnen het onderzoeksinstituut Nijmegen Centre for Evidence Based Practice. As onderzoeker en onderwijskundige begeleidt ze docenten in het UMC St Radboud bij het verzorgen van terugkomonderwijs en ontwikkelt ze samen met anderen een kwaliteitssyteem voor de eerstelijns medische vervolgopleidingen.