Eerste succes in campagne Gouden Windei

0
662

De campagne van foodwatch rondom de Gouden Windei-verkiezing voor de grootste leugen bij reclame en marketing van voedingsproducten heeft nu al succes. Producent Unilever heeft in de reclame voor Blue Band Goede Start! Witbrood de vergelijking met volkorenbrood teruggetrokken.

Ruim 7 jaar lang heeft het voedingsconcern hier consumenten mee voor de gek gehouden. In februari heeft de Reclame Code Commissie hierover al een uitspraak gedaan en meer dan 1000 consumenten stuurden via de foodwatch-website emails aan Unilever. Vlák nadat de Gouden Windei verkiezing werd gelanceerd kwam Unilever met de beslissing naar buiten om de reclame aan te passen.

“Als consumenten het vragen stoppen voedselproducenten snel met onzin-marketing en misleiding”, zegt foodwatch-directeur Bart van Opzeeland. “Wij zijn daar natuurlijk blij mee. Andere producenten zouden dit goede voorbeeld moeten volgen. Uiteindelijk moeten producenten consumenten te allen tijde voorzien van eerlijke en betrouwbare informatie. Op 8 juni reiken we weer een Gouden Windei uit. Dan weten we welk product van onze lijst van vijf dit jaar de meeste irritatie bij de consument heeft opgewekt.”

Ook producenten die niet op de lijst van vijf van foodwatch van dit jaar staan passen hun reclame aan, nadat foodwatch de leugen ontmaskerde. Appelsientje deed de naam Multivitamientje Hollands Fruit in de ban. Terecht, want de verwerkte appels en peren kwamen helemaal niet uit Nederland. De nieuwe naam is nu Multivitamientje Appel-Peer. foodwatch maakt nog steeds bezwaar tegen de volstrekt overbodige vitamines die erin zijn gestopt en tegen de samenstelling van bijna 50% water, suikers en aroma. Maar het begin is er.

Andere successen van foodwatch dit jaar:

FrieslandCampina:
Het merk Mona veranderde de tekst op de verpakking van Mona Drink Yoghurt Aardbei. De naam is nu Magere Drink Yoghurt met een vleugje aardbeiensap, de claim dat er 0 procent vet in zit is verdwenen en het recept is aangepast, er zit nu minder suiker in.

Unilever:
KnorrVie is in Nederland van de markt gehaald. De claim dat 1 flesje in 50% van de dagelijkse groente en fruitbehoefte voorziet was ongegrond aangezien slechts 1/5e deel van die behoefte uit sap mag komen. Unilever zegt dat het niets met de campagne van foodwatch te maken heeft, maar het betekent toch een misleidend product minder in de schappen van de supermarkt. Al eerder moest Unilever het sapje in Denemarken uit productie nemen na een uitspraak van de rechter.

Consumenten kunnen blijven bijdragen aan eerlijke en betrouwbare informatie over hun eten en drinken in de reclame. De stembus op www.foodwatch.nl staat tot 8 juni open om te stemmen op vijf genomineerde producten waarbij flink wordt gelogen. foodwatch reikt op 8 Juni het Gouden Windei uit aan de grootste misleider in voedingsproducten van 2011.