Dyslexie, niet vanaf te komen?

0
696

Steeds meer mensen krijgen ermee te maken of hebben er last van. Het wordt als zeer hinderlijk ervaren zeker als het gaat om presteren. Presteren op school je werk of gewoon je privézaken. Je leest je geeft antwoordt op de vraag en een aantal dagen later krijg je je toets terug. De uitslag ook nog eens compleet anders dan dat je verwacht had. “en ik had het zo goed gemaakt” “ik begreep alles wat er stond” Klaarblijkelijk heb je een heel ander antwoordt gegeven omdat je dacht dat er iets anders stond. Dit is een van de kenmerken als het gaat om dyslexie. Sommige hebben moeite met lezen andere met schrijven, uitspraak.

Nu zijn onze hersenen een complex iets. Er wordt veel onderzoek verricht naar de werking ervan. Men is in veel opzichten al erg ver. Helaas is er nog niets uitgevonden voor dyslexie. Tenminste dat wordt gedacht. Human Touch heeft een module die kan bijdragen aan het verbeteren tot soms het verhelpen van dyslexie. Het punt is dat we eigenlijk alles goed zien. Behalve letters en cijfers? Dat is raar! Onze hersenen zijn in staat om ons voor de gek te houden. Eigenlijk doen we dit zelf.

Sturen wij onze hersenen aan of sturen onze hersenen ons aan?!

Laten we er van uit gaan dat wij onze hersenen aan sturen. Jij kiest ervoor welke gedachtes jij weg wilt zetten in jouw bewustzijn. Eigenlijk ons onderbewustzijn. Bewustzijn is je ergens bewust van zijn. We spreken dus in het hier en nu. Jij, ik en de omgeving. Ons onderbewuste is het verleden en van daaruit reageren we. We hebben in ons onderbewuste al onze ervaringen wegge- zet. Deze ervaringen maakt hoe wij met bepaalde zaken omgaan of juist niet. Dit willen we wel ervaren en dat andere juist weer niet.

Een ervaring leert ons hoe om te gaan met de toekomst. Vraag aan een kind wat hij de volgende dag wil doen en hij komt met wel tientallen voorbeelden. Vraag het aan een volwassene en die moet het over het algemeen eerst overleggen en dan nog vindt ie het lastig om iets te verzinnen. Ervaringen waarschuwen ons voor het heden en de toekomst. Vandaar dat er een groot verschil zit in het willen ervaren van kinderen en volwassenen.

Maar wat als je een ervaring hebt gehad waarin je iets weg hebt gezet in je onderbewuste en dat je dat belemmerd in je huidige bestaan? Dan kun je dyslexie ervaren. Een voorbeeld van hoe je hersenen je voor de gek houden is bijvoorbeeld dat je, je sleutels zoekt en dat ze gewoon voor je liggen. Je ziet ze niet. Je bent ervan overtuigd dat je ze niet ziet. Totdat iemand je erop wijst dat ze voor je liggen. De aandacht is dat diegene de sleutels niet ziet. Nu is dat bij dyslexie eigenlijk een beetje hetzelfde. Alleen een ervaring in het verleden maakt dat de aandacht blijft steken op het iets niet zien. Dit wordt gevormd door een overtuiging, die weggezet wordt in het onderbe- wuste. De hersenen reageren op een manier juist dan dat het iets niet goed kan zien. Men is overtuigd dat men iets niet goed kan zien.

Onze kinderen moeten veel. Dit gaat soms gepaard met heftige emoties. Een volwassene kan nee zeggen. Een kind kan dit over het algemeen niet. Die moet gewoon doen wat er gezegd wordt. Het tegen je zin iets doen gaat gepaard met veel weerstand. Die weerstand zorgt ervoor dat we ons zelf willen beschermen. Daarin vertellen we dat we iets niet willen. “Blijf van me af” , “ik wil dit niet” of “ik bepaal zelf wel wat ik lees”.

Overtuigingen binnen ons, zijn het verhaal (de ervaringen) die maken dat we op een bepaalde manier ergens naar kijken. Wanneer iemand een heftige ervaring heeft, dan wordt in die ervaring een overtuiging aangenomen in ons onderbewuste. Deze overtuiging wordt op het moment aan- genomen dat men het even niet in de gaten heeft en werkt over het algemeen zelfsaboterend in ons verdere bestaan. Iemand kan tijdens een heftige ervaring niet alle emoties verwerken. Hier- door gaat de ervaring te snel. Al onze gedachtes gaan gepaard met gevoel. Men heeft dus geen tijd om de emotie volledig te ervaren. Je zou kunnen stellen dat in iedere ervaring de 4 B’s zit- ten. Boos Bang Blij en Bedroeft. Wanneer een van die 4 niet volledig ervaren wordt kun je stel- len dat je niet in balans bent. De overtuiging die je aanneemt in het moment maakt dat je niet in balans bent.

Voorbeeld: Een kind zit aan tafel te eten en na het eten wordt een toetje genuttigd. Echter de va- der van het kind doet een trucje met het pakje yoghurt.” Tadaa yoghurtje weg” roept vader. Het kind denkt “ik moet iets zien, maar ik weet niet waar ik moet kijken” (overtuiging aangenomen) Het kind gaat huilen en geeft aan het yoghurtje te willen hebben. Nu zegt vader “niet huilen, hier is je yoghurtje” De emotie van het kind wordt afgekapt en niet ten volle doorleeft.

Op latere leeftijd kan het zo zijn dat de overtuiging “ik moet iets zien maar ik weet niet waar ik moet kijken” zijn werk gaan doen. Dit gebeurt tijdens de schoolperiode. Het kind moet iets zien, dat gaat echter niet want de hersenen houden het kind voor de gek. Dyslexie was al geboren.

Nu kan iedere ervaring maken dat je een overtuiging aanneemt die ervoor kan zorgen dat je iets ervaart, wat eigenlijk niet is. Human Touch geeft je een training waarmee je deze overtuigingen binnen jouw onderbewuste kunt opsporen en wanneer je daarvoor kiest kunt veranderen in een overtuiging die voor jou helpend is.

Meer informatie
www.humantouch-avatar.nl
Reviews en beoordelingen over Human Touch