Donkere wolken in Apple-store Amsterdam

0
604

Zo’n veertig actievoerders van Greenpeace verrasten woensdagmiddag 25 april 2120 medewerkers en klanten van de Apple-store in Amsterdam. Ze lieten in de winkel honderden zwarte ballonnen op tegen het glazen plafond.

De ballonnen vormden een donkere wolk waarmee Greenpeace de vervuiling wil symboliseren die Apple veroorzaakt met zijn datacentra die voor het overgrote deel op stroom uit oude kolencentrales draaien. Greenpeace spoort Apple aan om het motto ‘Think Different’ recht te doen en over te stappen op schone energie.

De datacentra van Apple draaien voornamelijk op energie afkomstig van vieze kolen- en kerncentrales, zo blijkt uit onderzoek van Greenpeace. Apple blijkt op dit moment het meest vervuilende IT-bedrijf ter wereld op de voet gevolgd door onder andere Microsoft en Amazon. Het energieverbruik van het bedrijf stijgt bovendien snel. Cloud computing, waarbij documenten, foto’s en muziek online worden opgeslagen in plaats van op de harde schijf van een pc, veroorzaakt een enorme groei aan datacentra. In die datacentra slaan duizenden computers alle informatie op die we online bekijken, gebruiken en opslaan.

Rolf Schipper, campagneleider klimaat en energie van Greenpeace: “Apple, en meer in het algemeen de IT-bedrijven, zijn innovatief en vooruitstrevend. Greenpeace vindt deze bedrijven onmisbaar in de transitie naar een schonere wereld waarin we minder afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen als kolen. Maar dan moeten Apple en andere IT-bedrijven wel kiezen voor schone energie om hun datacentra te voeden.”

Dat het kan, laten bedrijven als Google en Yahoo zien. Zij zijn vooruitstrevend in hun energiebeleid en kiezen voor overwegend schone bronnen. Schipper: “IT-giganten als Apple en Microsoft hebben geen excuus meer om achter te blijven.”