Onze ogen moeten tegenwoordig continue enorm veel (digitale) prikkels verwerken. We kijken een groot gedeelte van de dag naar de dag naar beeldschermen van computers, telefoons en navigatiesystemen. Daarnaast kijken we steeds meer tv, gaan naar de bioscoop, gebruiken iPods en spelen computerspellen.
Ook in het straatbeeld worden we permanent geconfronteerd met digitale informatie en reclame. Zo’n 80% van alle informatie komt via onze ogen binnen, dus is het niet raar dat onze ogen snel overbelast worden.
Klachten
Deze overbelasting kan leiden tot visuele vermoeidheid. Veel voorkomende klachten zijn jeukende, branderige en droge ogen, hoofdpijn en concentratieproblemen. Visuele vermoeidheid komt voor bij 60% van de mensen en kan iedereen overkomen, van jong tot oud. Ook al raken vermoeide ogen in principe niet beschadigd, overbelasting kan wel degelijk negatieve gevolgen hebben voor het dagelijks functioneren.
Vanaf vandaag start Essilor samen met vakopticiens in heel Nederland een campagne om mensen te wijzen op de gevolgen van vermoeide ogen. Want vaak hebben mensen niet door dat hun oogklachten veroorzaakt worden door visuele vermoeidheid en te maken hebben met het gebruik van digitale informatiedragers. Zeker nu er steeds meer digitale gadgets komen moeten we ons bewust zijn van de invloed op ons zicht.
Nieuwe digitale ontwikkelingen
Een van de nieuwe digitale ‘speeltjes’ op de markt is het e-book, het digitale boek dat via allerlei apparatuur zoals een e-reader of smartphone te lezen is. In de weblog ‘Bits’ van de New York Times werd onlangs uitgebreid aandacht besteed aan dit fenomeen en wat het doet met onze ogen. Over het algemeen is een boek lezen via een digitaal scherm vermoeiender dan ‘normaal’ computergebruik, omdat we langer staren naar het scherm en minder knipperen. En dat is juist een van de oorzaken van vermoeide ogen. Er zijn verschillende typen e-readers op de markt die voor verschillende omstandigheden beter werken, bijvoorbeeld of er binnen of juist buiten gelezen wordt.
Een andere ontwikkeling is de opkomst van 3D-kijken. Steeds meer films, televisies en spelconsoles zijn in 3D beschikbaar. Hierin wordt de illusie gecreëerd van stereoscopische diepteverschillen doordat het beeld snel afzonderlijk op het linker- en rechteroog geprojecteerd wordt. Voor onze ogen is dit onnatuurlijk en erg inspannend. Er is grote kans op een lui oog – ook bij volwassenen – en veel mensen rapporteren symptomen van visuele vermoeidheid. Langdurig kijken in 3D kan zelfs het visuele systeem zo in de war schoppen dat mensen er misselijk van worden. Er is meer onderzoek nodig naar de invloed van 3D op de ogen, maar het is duidelijk dat bijvoorbeeld altijd televisie kijken in 3D geen goed idee is.
Het juiste brillenglas helpt vermoeide ogen
De klachten van visuele vermoeidheid kunnen door een aantal zaken snel worden verminderd. Ten eerste is het belangrijk om bewust te zijn van de hoeveelheid digitale prikkels in de omgeving. Neem af en toe pauze te nemen bij het gebruik van digitale schermen. Daarnaast is de afstand tot het scherm en de hoeveelheid licht belangrijk. Er zijn ook brillenglazen die de klachten van visuele vermoeidheid kunnen verminderen. Essilor biedt een groot assortiment speciale glazen voor vermoeidheidsgerelateerde oogklachten, die zorgen voor beter zicht en meer comfort tijdens het kijken.
Speciale actie bij de vakopticien
De actie ‘als uw ogen alleen dit zouden zien…’ duurt van 16 augustus t/m 30 september. Met de campagne wil Essilor de aandacht vestigen op het feit dat onze drukke leefwereld vol digitale informatie sterk verschilt van de rustige natuur waar dieren naar kijken. Klanten die tijdens de actie een van de geselecteerde kijkoplossingen aanschaffen, krijgen een toepasselijk cadeau: twee entreekaarten voor Ouwehands Dierenpark in Rhenen.
Meer informatie over de actie en de deelnemende opticiens vindt u op www.varilux.nl.