De rol van licht bij het verbeteren van de kwaliteit van leven. Dat thema staat centraal tijdens de presentatie van Rogier van der Heide, Chief Design Officer van Philips Lighting op dinsdag 30 november , tijdens de tweede editie van TEDxAmsterdam. In de Stadsschouwburg laat hij, geïnspireerd door het overkoepelende thema Science & Fiction, op een verrassende manier zien hoe lichtontwerp het persoonlijke en algemene welzijn van mensen kan beïnvloeden.
Steeds vaker toont onderzoek aan dat licht meer is dan alleen een lichtbron, en dat het invloed heeft op de gezondheid[1] en het welzijn van mensen. Licht kan mensen verleiden, prikkelen en stimuleren. Zo verhoogt licht het concentratievermogen en beïnvloedt het aantoonbaar het gevoel van veiligheid en het psychische en emotionele welbevinden van mensen. Met deze wetenschap en kennis van hoogstaande technologie, ontwikkelt Philips simpele oplossingen die zinvol zijn om het leven van mensen te verrijken.
Philips heeft een partnership met TEDxAmsterdam. Harry Hendriks, voorzitter directie Philips Electronics Benelux, licht dit partnership toe: “Het is een logische combinatie, TED gaat over innovatie, duurzaamheid en design. Philips heeft duurzame bedrijfsvoering en innovatie heel hoog in het vaandel staan. Design is bij ons geïntegreerd in alles wat we doen. We ontwerpen onze producten om de gebruiker heen.” Om te zorgen dat deze producten écht aansluiten, zoekt Philips zo veel mogelijk het debat op met de samenleving. “We zijn dus graag op plekken waar mensen uit verschillende hoeken van de maatschappij bij elkaar komen”.
Over TEDxAmsterdam 2010
TED, het congres dat in 1984 voor het eerst in Californië plaatsvond, krijg al jarenlang wereldwijd navolging. Stond TED aanvankelijk voor Technology, Entertainment en Design, nu is het huidige motto “Ideas worth spreading”. Kenmerkend voor TED is de diversiteit en kwaliteit van de sprekers, die ieder in slechts 18 minuten hun idee aan het publiek voorleggen. TEDxAmsterdam, de onafhankelijke Amsterdamse editie beleefde vorig jaar haar vuurdoop en mondde direct uit in een groot succes. Ook deze editie geniet met 43.500 aanmeldingen voor slechts 800 beschikbare plaatsen veel aandacht bij pers en publiek.