De psychologie van kleuren

Mensen die rode kleding dragen presteren beter bij een onderhandeling dan mensen in witte kleding. Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van Daphne Hachmang aan de Universiteit van Tilburg.

Daphne Hachmang voerde een experiment uit waarbij 48 mannen en 48 vrouwen onderhandelden over de in- en verkoop van koffie. Om invloed van geslacht te vermijden – uit eerder onderzoek bleek dat mannen betere resultaten behalen in onderhandelingen met vrouwen, dan andersom – onderhandelden vrouwen met vrouwen, en mannen met mannen. Het enige dat varieerde in het experiment was de kleur van kleding: de proefpersonen droegen ofwel een rood, ofwel een wit t-shirt. Zowel de kopers als de verkopers met rode t-shirts haalden aanmerkelijk betere resultaten. Ook blijkt uit het onderzoek dat mensen in witte kleding hun openingsbod meer aanpassen aan de rode onderhandelaars dan andersom.

Dat kleur een grote invloed heeft op emoties, gedrag, functioneren en perceptie is al langer bekend. Zo bewees eerder onderzoek dat proefpersonen die voetballers op hun kwaliteiten moesten beoordelen, voetballers in het rood als betere voetballers zagen dan voetballers in het wit. En mensen die blootgesteld zijn aan de kleur rood voorafgaand aan een IQ-test, maakten deze test slechter dan mensen die bijvoorbeeld de kleur grijs te zien kregen. Ook is bekend dat mensen terugdeinzen bij het zien van de kleur rood. Volgens Hachmang kan dit ontwijkgedrag een verklaring zijn voor het succes van rood in onderhandelingen: we vertonen ontwijkgedrag bij het zien van de kleur rood en daardoor conformeren we ons onbewust aan iemand die rood draagt.

Plaats een reactie