De Grote Rekendag rekent op 250.000 leerlingen

Staatsecretaris Sander Dekker geeft op woensdag 17 april 2013 het landelijke startsein voor de Grote Rekendag op Openbare Daltonschool De Tweemaster in Pijnacker.

voorkant 2013.inddOp deze dag gaan 250 duizend leerlingen van ruim 900 basisscholen een dag lang aan de slag met rekenopdrachten die zich afspelen in een pretpark of een speeltuin.

Leerlingen kunnen daarbij lekker experimenteren en onderzoeken. Want dat ontbreekt vaak in het Nederlandse rekenonderwijs, stelt het Utrechtse Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.

Het internationale TIMSS onderzoek toont dat Nederlandse kinderen goed kunnen rekenen. Opvallend verschil met veel andere landen is dat Nederlandse kinderen in de rekenles nauwelijks mogelijkheden krijgen te experimenteren en onderzoekend te leren. “Dat is wel belangrijk”, stelt rekenonderzoeker dr. Ronald Keijzer, “want dat maakt dat het reken-wiskundeonderwijs beter aansluit bij rekenproblemen waar leerlingen buiten de school tegenaan lopen.”

Met de Grote Rekendag wil het Freudenthal Instituut een bijdrage leveren aan het actualiseren van het Nederlandse reken-wiskundeonderwijs.

Freudenthal Institute for Science and Mathematics Education (Engelstalige video).

Rekenen aan pretparken en speeltuinen
De 11de Grote Rekendag staat in het teken van pretparken en speeltuinen en biedt opdrachten voor groep 1 tot en met 8. Leerlingen van groep 5 en 6 zullen bijvoorbeeld onderzoeken wat de relatie is tussen de helling van een achtbaan en de snelheid die het karretje krijgt. Met planken en tennisballen bouwen ze een stukje achtbaan na om die relatie proefondervindelijk te bepalen.

Plaats een reactie