Cruisetoerisme bezig aan Europese opmars

0
587

Eén op de drie cruisepassagiers komt tegenwoordig uit Europa, zo stelt de European Cruise Council in een rapport dat gisteren in Brussel gepresenteerd werd. Europa is daardoor een zeer belangrijke markt geworden in de mondiale cruise-industrie die zich in het verleden vooral op Amerika richtte.

In 2009 kozen 4.9 miljoen Europeanen voor een cruisevakantie. Dat is een groei van ruim 12 procent ten opzichte van het jaar er voor en een groei van 50 procent in vijf jaar. Europeanen vertegenwoordigen nu ruim 30 procent van de totale markt.

Ook speelt Europa een steeds grotere rol als het gaat om vertrekhavens en vaargebieden. Meer dan 4.8 miljoen cruisepassagiers gingen in Europa aan boord. Italië en Griekenland zijn de favoriete vaargebieden, die ieder ongeveer 20 procent van de vertrekken voor hun rekening nemen. Hierna volgen Spanje (17%) en Frankrijk (8%). Nederland, met cruiseterminals in Amsterdam en Rotterdam, behoort ook tot de populairdere cruisegebieden.

Door deze groei wordt ook de impact op de economie in Europa steeds groter. De cruise industrie heeft in 2009 gezorgd voor 300.000 banen en naar schatting is de omzet gegroeid met bijna 6 procent naar 34 miljard euro. De impact op de economie wordt op vele vlakken gerealiseerd zoals uitgaven van de cruisetoeristen op de bestemmingen, de cruiseterminals, scheepsbouw en reisindustrie.

De grootste Europese cruisemaatschappij is Costa Cruises. Met meer dan 75 procent Europese gasten aan boord van hun schepen is hun aandeel in de groeicijfers aanzienlijk. Ook in zomer 2010 noteerden zij een groei van 10 procent en zij verwachten in totaal in 2010 2.1 miljoen passagiers. Costa is een Italiaans merk en tevens marktleider in Italië, het land dat volgens het ECC rapport het belangrijkste land voor de cruise industrie is. Het rapport benadrukt ook de grote rol van Italiaanse scheepswerven, die concurrenten in het buitenland ver achter zich laten. In 2009 werden zelfs voor Costa Cruises twee schepen op dezelfde dag afgeleverd door de scheepswerf Fincantieri, die ook bouwt voor de Holland America Lijn. Tot de Costa Crociere group behoort ook het Spaanse Iberocruceros en AIDA cruises, marktleider in Duitsland.