ConsuWijzer helpt consument voor zijn recht opkomen

0
629

Omdat consumenten vaak een hoge drempel ervaren bij het halen van hun recht als ze een klacht of probleem hebben, gaat ConsuWijzer deze drempel verlagen. Met extra hulpmiddelen moet de consument zich sterker voelen in het halen van zijn recht.

Ondersteuning in de vorm van extra checklists en succesverhalen met ervaringen van andere consumenten worden de komende maanden aangeboden op de website van ConsuWijzer. De bedoeling van deze actie is consumenten niet meer onnodig met hun kapotte wasmachine of ongewenst abonnement te laten zitten. Het loont de moeite actie te ondernemen. ConsuWijzer biedt daarvoor extra handvatten.

Dat consumenten hieraan behoefte hebben, blijkt uit de populariteit van de voorbeeldbrieven op ConsuWijzer. In het eerste halfjaar van 2011 is het gebruik van de voorbeeldbrieven met 14% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2010. In 2011 zijn ze ruim 250.000 keer gebruikt. “Consumenten vinden het soms vervelend om de confrontatie met de verkoper aan te gaan. Terwijl het natuurlijk heel normaal is om in actie te komen als je in je recht staat. Consumenten met een succesverhaal kunnen daarom een voorbeeld zijn voor andere consumenten. Ook is een goede voorbereiding van je actie van belang. Dat gaat verder dan weten hoe het zit met je rechten. Een goed voorbereide consument weet hoe hij zijn probleem gaat verwoorden, welke vragen hij kan krijgen en heeft van te voren het doel van het gesprek bepaald. Vandaar binnenkort meer checklists Terug naar de winkel”, aldus Pauline Bijlenga, hoofd ConsuWijzer.

Feiten en cijfers
In het 1e halfjaar van 2011 ontvingen de toezichthouders achter ConsuWijzer – de Consumentenautoriteit, NMa en OPTA – zo’n 44.000 vragen en meldingen van consumenten via hun loket. De website werd in deze periode bijna 1 miljoen keer bezocht. Het aantal webbezoeken is daarmee vergelijkbaar met dezelfde periode vorig jaar, terwijl het aantal vragen is gedaald. Dit komt mede doordat de informatie op de website zodanig is aangepast, dat de consument nog beter in staat is zelf de juiste informatie te vinden. Met de energiewijzer op ConsuWijzer zijn in 2011 tot nu toe 40.000 vergelijkingen gemaakt.

De sectoren met de meeste meldingen waren:
1. telecombedrijven
2. energiebedrijven
3. elektronica en witgoed
4. kansspelen en loterijen
5. woonwinkels

De meldingen hadden met name betrekking op:
– beëindiging/ontbinding van de overeenkomst;
– het niet of niet tijdig leveren van producten en diensten;
– energietarieven.

Consumenten en de actualiteit
De actualiteit levert regelmatig vragen van consumenten op over hun rechten. Zo publiceerde ConsuWijzer de afgelopen periode informatie over actuele zaken, zoals:
– onduidelijkheid over opzegging abonnementen en stilzwijgende verlenging en de inwerkingtreding van de nieuwe regels (deze treden per 1-12-2011 in werking);
– praktisch advies over je rechten als reiziger als je een reis hebt geboekt naar een land waar de situatie mogelijk onveilig is (vanwege de onrust in het Midden-Oosten);
– wat zijn je rechten als reiziger als je vlucht wordt geannuleerd door overmacht (na een nieuwe vulkaanuitbarsting op IJsland);
– hoe zit het met je rechten als de winkel waar je iets hebt gekocht failliet is gegaan?

Acties toezichthouders naar aanleiding van meldingen
Mede dankzij de meldingen van consumenten konden de toezichthouders achter het loket optreden tegen bedrijven die de regels overtreden.
De NMa en de Consumentenautoriteit hebben eerder dit jaar boetes opgelegd aan energiebedrijven voor de misleidende manier waarop zij huis-aan-huis nieuwe klanten hebben geworven, terwijl OPTA deze bedrijven beboette voor het overtreden van de telemarketingregels. Veel consumenten hadden hiervan melding gemaakt op het speciale meldpunt op ConsuWijzer.

Ook heeft de Consumentenautoriteit boetes opgelegd aan drie bedrijven vanwege misleidende verkoopdemonstraties tijdens busreisjes. Meldingen van consumenten over webshops die niet leverden hebben ertoe geleid dat de Consumentenautoriteit twee webshops uit de lucht heeft gehaald.
De NMa beoordeelde websites die prijzen van energieleveranciers vergelijken en spoorde energieleveranciers aan om hun contracten begrijpelijker te maken.

OPTA legde in het afgelopen half jaar in totaal voor ruim een miljoen aan boetes op aan bedrijven voor het overtreden van de telemarketingregels. Ook trad OPTA naar aanleiding van klachten bij onder andere ConsuWijzer op tegen sms-, fax- en e-mailspam. In de eerste helft van 2011 legde OPTA hiervoor vijf keer een boete op.

Meer informatie: www.consuwijzer.nl