Consument krijgt inzicht in herkomst van melk

0
911

Inzicht krijgen in de herkomst van voedingsmiddelen is een groeiende wens bij de Nederlandse consument. Zeker bij natuurlijke producten zoals zuivel is transparantie van belang. Campina introduceert daarom als eerste in de Nederlandse zuivel een transparantiesysteem om inzichtelijk te maken waar de melk vandaan komt.

Dit systeem is van toepassing op alle producten in het Campina Boerenland assortiment. Via een code op de verpakkingen is te achterhalen welke boer onder meer de melk heeft geleverd die in dat specifieke product verwerkt is. 130 Nederlandse biologische FrieslandCampina boeren leveren dagelijks de melk voor Campina Boerenland. Voor Campina betekent dit systeem een belangrijke stap naar verdergaande openheid in de herkomst van zuivel. De mogelijkheden worden onderzocht om deze tool op termijn ook bij andere Campina-producten toe te passen.

Ontdek de herkomst
Op alle Campina Boerenland producten staat vanaf deze week het logo ‘ontdek de herkomst’, wat aangeeft dat de herkomst van de zuivel in dat betreffende product te achterhalen valt. Door op www.campina.nl de code op de verpakking in te voeren, is te zien waar de melk vandaan komt die voor dat Campina Boerenland-product is gebruikt. De internetapplicatie verwijst terug naar een van de melkveehouders bij wie de melk vandaan komt die in de verpakking zit. In één rit wordt de melk van diverse boeren opgehaald om te verwerken tot de zuivelproducten van Campina Boerenland. Een groot deel van de biologische FrieslandCampina boeren presenteren zichzelf op de website en vertellen het verhaal van hun bedrijf. Op deze manier informeert Campina Boerenland de consument over de herkomst van de melk.

Naast deze nieuwe internettoepassing kunnen consumenten ook bij Campina-boeren een kijkje nemen. Het hele jaar door organiseren Campina-boeren open dagen op hun bedrijf, die worden aangekondigd op www.campina.nl. En op Tweede Pinksterdag (24 mei) is er de Campina Open Boerderijdag; op 65 boerderijen in het hele land is iedereen dan welkom.

Tijdens de door Biologica georganiseerde “Lekker naar de boer” biologische open dagen op 12 en 13 juni kan een twintigtal Campina Boerenland boeren door de consument worden bezocht (zie www.lekkernaardeboer.nl).

15 miljoen liter meer biologische zuivel
Alle Campina Boerenlandproducten worden gemaakt van biologische melk van FrieslandCampina boeren in Nederland. De vraag van Nederlandse consumenten naar biologische zuivel groeit gestaag. Met de overgang naar 100% biologische melk die verwerkt wordt in de hele Campina Boerenland reeks, stijgt de consumptie van biologische zuivel in Nederland met 15 miljoen liter. Dit is een stijging van ruim 10% van alle biologische melk die biologische veehouders in Nederland produceren.

Campina Boerenland is gemaakt van 100% natuurlijke ingrediënten en geproduceerd zonder kunstmatige toevoegingen. De koeien krijgen biologisch voer, geproduceerd zonder kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen. Bovendien staan ze in de zomerperiode gegarandeerd in de wei, hebben ze in de winter in de stal meer ruimte en krijgen ze geen preventieve antibiotica toegediend.

Nieuwe introducties
Naast de toevoeging van biologische melk aan de bestaande producten, introduceert Campina Boerenland ook nieuwe fruitvarianten yoghurt en drinkyoghurt. Alle producten zijn door het gebruik van 100% natuurlijke ingrediënten en biologische melk, rijk en puur van smaak. Zoals de natuur het bedoeld heeft.

Campina Boerenland ook in Out of home
In bedrijfsrestaurants en andere Out of Home lokaties wordt Campina Boerenland geintroduceerd in plaats van het merk Groene koe. Hier zijn nu portieverpakkingen en grootverpakkingen melk, karnemelk en drinkyoghurt verkrijgbaar onder het merk Campina Boerenland. Op deze manier wordt Campina Boerenland breed verkrijgbaar en kan Campina Boerenland in korte tijd een grote bekendheid krijgen.

Intensieve mediacampagne

Campina Boerenland wordt de komende weken fors ondersteund door middel van ondermeer een TV commercial, proeverijen en acties in winkels en in catering en advertising. Op deze manier kan de consument niet om Campina Boerenland heen.

Breed enthousiasme voor Campina Boerenland
In een reactie geeft de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw (TFMBL) aan deze stap van Campina Boerenland toe te juichen. Voorzitter van de TFMBL, Uli Schnier: “Biologische zuivel breekt hiermee echt door naar het grote publiek. Biologische melk wordt gebruikt als conceptversterker voor een A-merk van Campina. Gecombineerd met de traceerbaarheid is er maximale transparantie voor de consument. De forse media-ondersteuning is ook ongekend voor een biologisch product. Dit is een belangrijke nieuwe ontwikkeling in de jonge levensfase van biologisch naar volwassenheid en hiermee kan het marktaandeel nu fors toenemen. Dit is een doorbraak en toont lef van Campina en haar boeren. Ik verwacht dat andere A-merk fabrikanten het voorbeeld van Campina Boerenland gaan volgen”.