Coca-Cola is verheugd met het besluit van de Europese Commissie om het gebruik van steviolglycosiden (‘stevia’) toe te staan als zoetstof in levensmiddelen en dranken. Dit besluit geeft de onderneming de kans om nog meer dranken met minder calorieën aan te bieden.
Hessel De Jong, General Manager, Benelux Operations: “Coca-Cola is blij met het besluit van de Europese Commissie om stevia in heel Europa toe te staan als zoetstof in levensmiddelen en dranken. Door stevia toe te voegen aan het assortiment zoetstoffen die wij nu al in onze dranken gebruiken, biedt dit ons de mogelijkheid om onze dranken verder te ontwikkelen ten behoeve van de consument. Dit is de volgende belangrijke mijlpaal voor het uitbreiden van ons portfolio om voor elke gelegenheid en levensstijl nog meer keuze te bieden.”
De introductie van stevia betekent voor Coca-Cola een voortzetting van de succesvolle groei van de calorievrije categorie. Bijna 30 jaar geleden introduceerde Coca-Cola in Europa haar eerste calorievrije drank, Coca-Cola light. Tegenwoordig bestaat tweederde van haar merken uit caloriearme of -vrije varianten en is 30% van het totale volume van alle 140 merken die in Europa worden verkocht caloriearm of -vrij.
Door uitbreiding van het productportfolio is het gemiddelde caloriegehalte van een glas koolzuurhoudende drank van Coca-Cola in Europa de afgelopen 10 jaar met 10% gedaald. Het bedrijf zal blijven vernieuwen door voor het hele drankenportfolio een assortiment zoetstoffen te gebruiken om goede producten te leveren met minder calorieën die aansluiten bij de smaak van de consumenten.
Stevia is een ander voorbeeld van innovatie en toewijding van The Coca-Cola Company om consumenten de producten te bieden die ze willen en die ze nodig hebben. Toen stevia in 2009 in Frankrijk werd toegelaten als zoetstof voor gebruik in levensmiddelen en dranken, was The Coca-Cola Company een van de eerste fabrikanten in Europa die een drank lanceerde met stevia in combinatie met andere natuurlijke zoetstoffen. Sinds maart 2010 is er een met stevia gezoete Fanta Still op de Franse markt die 30% minder suiker bevat.
The Coca-Cola Company werkt al bijna 50 jaar aan innovaties op zoetheid om een gevarieerder productaanbod te kunnen leveren dat aansluit op wat consumenten willen op het gebied van verfrissing, genieten, voeding en hydratatie.
De stevia die in de dranken wordt gebruikt, is het resultaat van pionierswerk door The Coca-Cola Company en Cargill om een calorievrije zoetstof van natuurlijke oorsprong te ontwikkelen.