Chauffeurs op een fysiek en sociaal gezonde manier op de weg

1
828

Melkrijders heetten ze vroeger, maar tegenwoordig spreken we liever van rmo-chauffeurs. De afkorting ‘rmo’ staat voor ‘rijdende melkontvangst’. Vanwege de onregelmatigheid is het een relatief zwaar beroep, uitgeoefend door een vergrijzende groep medewerkers.

Duurzaam inzetbaar
‘Transport en Logistiek Nederland’ en ‘Gezond Transport’ sloten daarom een Technologie Cluster met TNO, dat was gericht op het duurzaam inzetbaar houden van rmo-chauffeurs. Erik Knoef is directeur van TGG, Transport Groep Gelderland BV, een mkb-bedrijf dat is gespecialiseerd in melktransport: “In het project onderzochten we hoe we de huidige chauffeurs op een fysiek en sociaal gezonde manier naar de eindstreep kunnen krijgen. Dat leverde een aantal aanbevelingen op. In de leefstijl van de chauffeurs waren verbeteringen mogelijk en de roosters konden worden aangepast. Bovendien moesten we meer inzicht krijgen in de competenties van de rmo-chauffeurs.”

Leefstijl
De leefstijl kreeg aandacht, omdat chauffeurs een zittend beroep hebben. Knoef: “In de nachtdienst hebben ze bijvoorbeeld ook de neiging om veel cola te drinken. Dat houdt ze wakker, maar het is niet echt gezond. We hebben de problemen in kaart gebracht en werken nu aan veranderingen. Ik kan al een succesje melden. Drie directeuren van rmo-bedrijven, waaronder ikzelf, gaan tegenwoordig op de fiets naar hun werk en zijn samen dertig kilo afgevallen.”

Roosters
De chauffeurs kregen bij TGG meer invloed op de roosters: “De ene chauffeur wil een strak schema, de andere juist flexibiliteit. Elke wagen heeft nu een team van vier chauffeurs met vergelijkbare voorkeuren. Zij zijn samen 7 keer 24 uur bij de weg en komen in onderling overleg tot een aanvaardbaar rooster.”

Competenties
Beter zicht op de competenties van de rmo-chauffeurs is nodig, omdat ze goed beslagen ten ijs moeten komen wanneer ze moeten omzien naar een ander beroep. Knoef: “Ondanks preventieve maatregelen kan het zo ver komen en daarop kun je maar beter zijn voorbereid. We hebben samen met TNO gewerkt aan verbetering van de gesprekken met onze medewerkers over dat onderwerp.” Knoef is tevreden over het verloop van het project: “De kennisoverdracht vanuit TNO voldeed aan onze verwachtingen. Nu is het aan de sector om het concreet te maken. En dan doel ik niet alleen op het rijdende melktransport. De problematiek speelt in de Nederlandse transportsector als geheel.”

1 REACTIE

  1. Chauffeurs hadden nauwelijks de mogelijkheid om ergens te bewegen. Daar is nu verandering in gekomen. Kijk eens op s2-membership.nl. Hier hebben chauffeurs met 1 abonnement toegang tot 93 sportcentra door heel Nederland. Daarnaast Niet-Fitnessen-Geld-Terug-Garantie.
    Dus in plaats van in de file rijden, bewegen in een S2-Sportcentrum, lekker douchen en fris weer de weg op. En daarmee ontlasten zij ook nog het drukke verkeer….