Bordjes bij liften vergroten trapgebruik

0
1059

Bordjes bij de liften stimuleren mensen om de trap te nemen. Dat blijkt uit een onderzoek dat door en in het UMC Utrecht uitgevoerd is. Frank Visseren en collega’s beschrijven de resultaten in BMJ Open van 25 februari 2013.

Onderzoekers van het UMC Utrecht wilden medewerkers via eenvoudige maatregelen iets meer laten bewegen en iets gezonder laten eten. Begin vorig jaar hingen daarom bij alle liften in het UMC Utrecht bordjes met de tekst ‘als je de trap neemt verbruik je 11x zoveel calorieën’. Via meetoogjes registreerden de onderzoekers hoeveel mensen de trap namen voor, tijdens en na het experiment. Daarnaast waren in het bedrijfsrestaurant gedurende twee weken soepen met minder zout en croissants met minder vet verkrijgbaar, die waren via bordjes herkenbaar. Bovendien wisselden de onderzoekers de plek van de gewone boter en de light margarine om. Via kassa-uitdraaien hielden de onderzoekers bij welke soep, croissant en boter de restaurantbezoekers afrekenden.

Bordjes bij liften
Wat blijkt? Bordjes bij de liften stimuleren inderdaad het gebruik van de trap. In die periode nam ruim elf procent meer mensen de trap. En mensen bleven de trap nemen twee weken nadat de bordjes weg waren. De maatregelen in het restaurant werkten niet allemaal. De consumptie van minder zoute soep en minder vette croissants nam niet toe. Bij de boter en de margarine bleek de consumptie wel grotendeels af te hangen van de positie. De variant die voor het grijpen lag, werd zeven maal zoveel gekocht.

“Dit onderzoek laat zien dat goedkope, eenvoudige maatregelen heel effectief kunnen zijn”, vindt onderzoeksleider en overgewichtdeskundige prof. dr. Frank Visseren van het UMC Utrecht. “Ik denk dat meer bedrijven en instellingen kunnen nadenken over dit soort simpele ingrepen.”

Halve kilo
Uitgangspunt voor Visserens onderzoek is zijn berekening dat mensen die elke dag 10 kilocalorieën te veel eten, elk jaar een halve kilo zwaarder worden. Het is de energie in een klein schepje suiker, of twee slokken appelsap, of een half koekje. Veel mensen worden zo gedurende twintig jaar sluipenderwijs tien kilo zwaarder.

Visseren vindt het schrappen van ongezonde voedingsmiddelen uit bedrijfsrestaurants de verkeerde weg. “Ik wil mensen juist stimuleren om zelf een geïnformeerde, gezonde keuze te maken. Als mensen leren nadenken over voeding, gaan ze misschien thuis ook gezondere keuzes maken.”

Het UMC Utrecht wil haar medewerkers helpen gezonde keuzes te maken, stelt directeur Corrie Scholman van Personeel & Organisatie. “We focussen ons steeds meer op preventief gezondheidsmanagement in plaats van op verzuim. In ons eigen restaurant hebben we bij uitstek de mogelijkheid om medewerkers actief te informeren over gezonde keuzes. Zo organiseerden we in januari de week van de gezonde voeding met onder meer een informatieve voedingsmarkt.”