Boodschapp vergelijkt voedingsproducten in de supermarkt

Een goed voornemen voor het nieuwe jaar: gezonder eten, liefst voor minder geld. Maar hoe doe je dat? In de supermarkt variëren vergelijkbare voedingsmiddelen vaak zó sterk in samenstelling en gewicht, dat een goede keuze lastig te maken is. Ook de kleine lettertjes op de verpakking zijn lang niet altijd even duidelijk. Maar nu is er Boodschapp. Een onafhankelijke smartphone-applicatie die ruim 3.600 populaire voorverpakte voedingsproducten van de drie grootste supermarkten Albert Heijn, C1000 en Jumbo vergelijkt op samenstelling en prijs. Landelijke gezondheids- en consumentenorganisaties, waaronder het Voedingscentrum, supporten het initiatief.

Groen, geel, rood
Boodschapp werkt simpel. In de supermarkt scan je met je smartphone de streepjescode van bijvoorbeeld een pak hagelslag en je ziet in één oogopslag een vergelijking met de andere merken in die supermarkt. Een groene score is beter dan gemiddeld, geel is gemiddeld, rood minder dan gemiddeld. Klik je verder, dan vind je de beoordeling op detailniveau. Bijvoorbeeld de hoeveelheid toegevoegde suikers, zoutgehalte of verzadigd vet. Per productgroep is er gekeken naar 8 tot 16 relevante criteria.

Consument kiest zelf
“Boodschapp zegt niet welk product de beste keuze is”, vertelt Jeroen de Bakker, één van de bedenkers van de app. “Dat bepaal je als consument zelf op basis van criteria die voor jou belangrijk zijn. Dat kan de prijs zijn, maar ook het aantal calorieën of de hoeveelheid onverzadigd vet. En zo’n vergelijking kan tot verrassende resultaten leiden. Zo hebben we bijvoorbeeld bij krieltjes en olijfolie gevonden dat ze qua samenstelling niet ver uit elkaar liggen, maar wel behoorlijk in prijs verschillen. Deze app verdient zich dus snel terug, niet alleen doordat je bewuster en gezonder gaat eten, maar ook omdat je er geld mee kunt besparen.”

Uitgebreide research
Aan de ontwikkeling van Boodschapp is uitgebreide research vooraf gegaan. Elk product is door een professioneel team van voedingsexperts geanalyseerd op criteria als vetgehalte, vitamines en toegevoegde vezels. Uniek is dat alle hoeveelheden zijn omgerekend naar reële porties. Ook de supermarktprijs is in de vergelijking meegenomen, al zal de consument zelf tijdelijke aanbiedingen in de gaten moeten houden. Van een product moeten minstens drie vergelijkbare varianten in één supermarkt aanwezig zijn om in de app te komen.

Door diverse organisaties ondersteund
De onafhankelijke status van Boodschapp heeft er mede voor gezorgd dat toonaangevende instanties en experts op het gebied van voeding, consument en gezond leven het initiatief ondersteunen. Felix Cohen, directeur van het Voedingscentrum: “Wij juichen toe dat er innovaties op de markt komen die een gezonde keus voor consumenten makkelijker maken”. Supermarktspecialist drs. Gerard Rutte constateert dat de consument nu veel meer invloed heeft op een verantwoorde voedingskeuze: “Deze app geeft de eindgebruiker de mogelijkheid om zich te verzetten tegen opdringerige supermarkten en fabrikanten. Uitstekend dus!

De gratis beta-versie van Boodschapp is vanaf 4 januari 2012 voor iPhone verkrijgbaar via de App Store. In 2012 zal de app ook voor Android verschijnen.

Boodschapp is een initiatief van Lab1111, in samenwerking met diëtisten en voedingsdeskundigen.

Plaats een reactie