Bezoeker ziekenhuis wil bij patiënt op kamer mee-eten

0
950

Bezoekers van patiënten in ziekenhuizen gaan vaak op bezoek bij een bekende zonder eerst (goed) te eten. Een kwart van hen zou graag bij een patiënt op de kamer mee willen kunnen eten. De meeste ziekenhuizen bieden geen goede maaltijden voor deze bezoekers die vaak langdurig rond etenstijd van huis zijn. Intomart GfK onderzocht voor Marfo, maaltijdproducent, de behoefte aan maaltijden van bezoekers in ziekenhuizen.

Bezoekers eten over het algemeen niets tijdens ziekenhuisbezoek, met name omdat zij ‘geen trek’ hebben. Van het bezoek zou 25% evenwel in de patiëntenkamer willen kunnen mee-eten. Vooral bezoekers die familieleden opzoeken en wel iets in het ziekenhuis kopen om te eten, zouden het liefst een echte maaltijd op de kamer van de patiënten nuttigen. De interesse is vooral hoog onder mensen die vaak op ziekenhuisbezoek gaan, in de avond, bij familie, in een academisch ziekenhuis en bij kraambezoek. Daarbij is de gezondheid van de maaltijd van groot belang. Ook kant-en-klaar maaltijden moeten volgens de bezoekers verse en natuurlijke ingrediënten bevatten.

Opvallend is dat de meeste bezoekers ziekenhuismaaltijden over het algemeen als gezond beschouwen (90%). Ook valt op dat degenen die het liefst mee willen kunnen eten in de leeftijdsgroep 30-45 jaar vallen. De leeftijdsgroep 50+ heeft nog een significant slechter beeld van ziekenhuismaaltijden dan de jongere groep. Uit het onderzoek blijkt dat bezoekers tot een bedrag van EUR 8,75 willen betalen voor een maaltijd, bij voorkeur met pin.

Herman Schaap, algemeen directeur Marfo, het moederbedrijf van Chef Martin dat maaltijdconcepten ontwikkelt voor de zorg,: ‘In de Verenigde Staten zagen wij een publicatie over service in ziekenhuizen waaruit bleek dat het aanbieden van maaltijden aan bezoekers hoog werd gewaardeerd. Wij wilden weten of ook in Nederland mensen in het ziekenhuis willen mee-eten en hoe zij dat dan het liefst willen. Op basis daarvan kunnen wij ziekenhuizen helpen met het opzetten van de juiste programma’s voor warme maaltijdvoorziening. Als mensen samen eten, eten ze beter en voelen zij zich prettiger. Dat is goed voor patiënt, bezoeker en ziekenhuis. Het door ons ontwikkelde á la carte roomservice concept dat veel ziekenhuizen al voor patiënten inzetten, leent zich door de eenvoud en flexibiliteit goed voor uitbreiding naar een maaltijdservice voor de bezoeker.’