Betere bescherming van kinderen nodig tegen online pedofielen

0
669

Elk moment zijn wereldwijd 14,6 miljoen kinderen onder de 17 jaar online. Pedofielen zijn zich hiervan zeer bewust en gebruiken Internet om kinderen te vinden, te lokken en vervolgens te misbruiken. Reader’s Digest start daarom een Europese campagne om een eind te maken aan deze praktijken.

Het doel van de campagne is ervoor te zorgen dat kinderen in Europa toegang krijgen tot een online Alarmknop op hun scherm, die wordt geleverd door internetleveranciers. Via dit icoon kunnen kinderen direct contact opnemen met speciaal opgeleide politie-eenheden als zij tijdens het online-zijn het gevoel hebben in gevaar te komen.

“Dit icoon heeft zich al overtuigend bewezen in Engeland,” zegt John Carr namens de Alliantie van Europese NGO’s voor Veiligheid van Kinderen Online in de juni/juli editie van Reader’s Digest. “De Europese Commissie heeft bedrijven die sociale netwerken exploiteren, gevraagd een eenvoudig bruikbare en toegankelijke meldingsknop te leveren,” stelt Roberta Angelilli van de EU commissie voor Burgerrechten, Justitie en Binnenlandse Zaken.

Maar experts waarschuwen in tijdschrift Reader’s Digest, dat er veel meer publieke en politieke druk nodig is om te zorgen voor een snelle invoering van de Alarmknop om direct de politie te benaderen. De campagne voor de Alarmknop is ingegeven door het Britse initiatief dat leidde tot oprichting van het Bureau Uitbuiting van Kinderen en Online Bescherming (CEOP) .

Reader’s Digest heeft een enquête opgesteld waar Europeanen hun steun aan deze campagne kunnen betuigen. De campagne is bedoeld om de publieke opinie te mobiliseren en om druk uit te oefenen op de Europese Unie, nationale overheid en Internet dienstverleners. Reader’s Digest zal de uitslag van de enquête vervolgens voorleggen aan de Europese Commissie, leden van de nationale parlementen en leiders van de Europese internetindustrie.

De enquête is bereikbaar op een speciale website van Reader’s Digest: www.protectchildrenonthenet.com. Deze site biedt toegang tot de serie artikelen die het blad, met 21 Europese edities in 17 talen, wijdt aan de gevaren van Internet voor kinderen. Reader’s Digest heeft ook een platform op Facebook geopend, www.facebook.com/Maakinternetveiligvoorkinderen, om de publieke discussie en betrokkenheid te bevorderen.

Vorig artikelReactie IGZ op artikel Metro
Volgend artikelProstitutie en Mensenhandel 2010
The Reader's Digest Association, Inc., is een internationale media- en marketingonderneming met meer dan 20 merken. Reader’s Digest zorgt voor inspiratie, kennisontwikkeling en entertainment en brengt lezers/website bezoekers over de hele wereld met elkaar in contact. Het concern heeft vestigingen in 45 landen die boeken, tijdschriften, educatieve uitgaven en muziek- en videoproducten uitbrengen in lokale markten. Hiermee heeft Reader’s Digest een totaal klantenbestand van 100 miljoen huishoudens in 79 landen opgebouwd. De onderneming publiceert 92 tijdschriften, waaronder 50 edities van Reader's Digest, het tijdschrift met de grootste oplage ter wereld, en onderhoudt 65 merkwebsites die 18 miljoen unieke bezoekers per maand genereren. De onderneming verkoopt wereldwijd 68 miljoen boeken, muziek- en videoproducten per jaar. Het hoofdkantoor is gevestigd in Pleasantville, New York.