De toeloop bij de spoedeisende hulpposten zal afnemen als onterechte bezoekers daarvoor moeten betalen. Maar dit kan wel mensen afschrikken die daar vanwege hun klacht wél thuishoren. Dit stellen onderzoekers van het NIVEL in een publicatie in Medisch Contact.
Veel mensen gaan naar de spoedeisende hulp met klachten waarvoor ze net zo goed bij de huisartsenpost terechtkunnen. Tijdens de epidemie van de Mexicaanse griep bezochten bijvoorbeeld veel mensen onnodig de spoedeisende hulp. Als veel mensen een onnodig beroep op de spoedeisende hulp doen, moeten patiënten die terecht naar de spoedeisende hulp gaan onacceptabel lang wachten. Als het zorgbeleid niet wijzigt, zal het gebruik van spoedzorg de komende jaren met 6,8% stijgen. Een van de mogelijkheden om dit te voorkomen is om het aantal zogenoemde ‘onterechte zelfverwijzers’ te verminderen. Bijvoorbeeld door hen te laten betalen voor hun onterechte bezoek aan de spoedeisende hulp.
Effectief
Dit lijkt inderdaad een effectieve manier het gebruik van spoedzorg te verminderen, zo blijkt uit onderzoek binnen het ConsumentenPanel Gezondheidszorg van het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg). Echter, met de kanttekening dat dit ook mensen zal afschrikken die terecht een beroep zouden doen op spoedzorg. Uit het onderzoek blijkt dat patiënten vrijwel altijd vinden dat zij terecht naar de spoedeisende hulp gaan en dat ruim de helft zelf – zonder eerst een huisarts te raadplegen – naar de spoedeisende hulp gaat. Volgens de hulpverleners bij de spoedeisende hulp komt echter 60% van hen daar ten onrechte. Deze mensen konden ook bij de huisartsenpost geholpen worden.
Bottleneck
Uit het onderzoek blijkt dat hoe meer mensen moeten gaan betalen, des te minder ze naar de spoedeisende hulp zullen gaan. NIVEL programmaleider Judith de Jong: “Maar dit kan er ook toe leiden dat mensen niet naar de spoedeisende hulp gaan, als dat wel nodig is. De bottleneck is dat mensen niet zelf kunnen beoordelen welke klachten spoedeisend zijn en welke niet. Het verdient daarom wellicht de voorkeur om ‘aan de poort’ te beoordelen of patiënten naar de huisartsenpost moeten of naar de spoedeisende hulp.”
ConsumentenPanel Gezondheidszorg
Het ConsumentenPanel Gezondheidszorg bestaat uit ongeveer 3000 mensen van 18 jaar en ouder. Zij beantwoorden vier keer per jaar een vragenlijst over hun meningen en ervaringen met de gezondheidszorg.